Studentrepresentant för geologi och LU på Kungliga Vetenskapsakademien för en dag

Förra veckan fick jag och min kompis Wilma åka på ett roligt uppdrag i Stockholm för Geologiska institutionen. Det var nämligen dags för seminariet “Geologins roll i samhället – den gröna omställningen” på Kungliga Vetenskapsakademien, arrangerat av Svenska Nationalkommittén för geologi. Dagen riktade sig till gymnasieelever för att uppmärksamma utbildning och arbetsmarknad inom geologi och inspirera. Fokus var framförallt berggrundsgeologi eftersom temat för dagen handlade om sällsynta jordartsmetaller samt behovet och industrin kring det.

Efter en videohälsning från riksdagen om det stora behovet av geologer i samhället drog seminariet igång. Schemat var fullspäckat med föredrag av geologer från näringslivet och industrin samt forskare och andra representanter från universitetsvärlden. Seminariet hölls i Beijersalen på Kungliga Vetenskapsakademien, samma sal där Nobelpristagarna i fysik, kemi och ekonomi väljs. Spännande!

Min lärare Mikael Calner, professor i berggrundsgeologi, är ordförande i Svenska Nationalkommittén för geologi och han erbjöd mig och Wilma att vara med på ett hörn i seminariet. Vi hade den stora glädjen att delta i studentpanelen! Vi fick svara på frågor som: Varför valde vi geologi? Vad är det bästa med att läsa geologi? Vilka tips har vi till gymnasieelever som ska välja utbildning? Läs gärna mina tidigare inlägg om att välja studier och exkursioner som geologistudent som svarar på frågor som just dessa!

Det var en rolig och givande dag på Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm. Jag hoppas att gymnasieeleverna på plats kände sig inspirerade och fick upp ögonen för geologi. Om just du är intresserad av varför vår planet fungerar som den gör, nyfiken på landskapets och naturens utveckling över tid, eller vill arbeta med de stora samhällsutmaningarna inom klimat och miljö i framtiden vill jag varmt rekommendera geologiutbildningen!

/Malin, geologistudent

april 23, 2024