Hur är det att jobba som studentguide på Vattenhallen Science Center?

Det korta svaret är: lärorikt, ibland utmanande och oftast fantastiskt roligt! Sedan ungefär ett år tillbaka arbetar jag som studentguide på Vattenhallen Science Center. Vad är Vattenhallen för något? Och vad innebär det egentligen att vara studentguide? Hur funkar det att jobba vid sidan av sina studier? Det här blogginlägget kommer jag att ägna åt mitt fantastiska extrajobb.

Vattenhallen Science Center finns mycket roligt och spännande att lära sig! Genom utställningar, shower och experiment kan besökarna lägga fokus på allt ifrån hur matsmältningssystemet ser ut och programmering av robotbilar till Jordens långa historia, klimatförändringar och astronomi för att nämna några exempel. Vattenhallen Science Center är en del av Lunds Tekniska Högskola och Lunds universitet. Utöver den ordinarie personalen arbetar även ett stort antal studenter som guider. Majoriteten av Vattenhallens studentguider studerar något tekniskt eller naturvetenskapligt, men Lundastudenter från alla möjliga studieinriktningar är välkomna.

På Vattenhallen Science Center finns det mycket roligt att lära sig. Detta är några huvudteman som finns representerade på Vattenhallen i form av experiment, shower, filmvisningar och annat roligt!

Som studentguide på Vattenhallen kan man få alla möjliga uppdrag. Det kan handla om att hålla i en show inför fullsatt publik med luft- och vattentema, guida skolklasser genom kemiexperiment, hjälpa till på barnkalas med vetenskapstema, åka ut i skånska skolor och bibliotek med en experimentbil, programmera små robotbilar, hålla i mångkamp för företagsevent och guida besök från allmänheten under helger och lov.

Varje arbetspass är unikt och man vet aldrig riktigt vad som väntar när man åker till jobbet. Jag har lärt mig otroligt mycket under min tid som studentguide, dels rent faktamässigt, dels färdigheter inom undervisning och att guida människor. I somras spenderade jag fyra veckor med sommarjobb på Vattenhallen och förde samtidigt lite statistik över tiden jag var där: 3 213 besökare, och jag fick hålla i 67 visningar av matens resa genom kroppen och 16 luft- och vattenshower! Under terminerna kan man som studentguide önska pass, så att det går ihop med ens eget schema. Det är ett flexibelt extrajobb som gör att det går att jobba lite periodvis som det passar ens kurser!

Under luft- och vattenshowen sker en del experiment med flytande kväve. Hur många uppblåsta ballonger ryms i ett kärl med flytande kväve? Vad händer om man blandar flytande kväve med kokhett vatten? Är det lättare att diska om man använder vatten och diskmedel tillsammans med flytande kväve? Det är exempel på några frågeställningar som behandlas under showen. Kort sagt: fantastiskt roligt och väldigt spännande!

Som lite avslutande kuriosa vill jag nämna att jag faktiskt besökte Vattenhallen själv som 10-åring med min skolklass. Det var en rolig utflykt som jag påminns om när jag nu själv är den som guidar besökande skolklasser på Vattenhallen och får berätta om varför flytande kväve är så kallt, hur lång tunntarmen egentligen är och vad som gör att vi kan förstå forna tiders klimat genom isborrkärnor.

På Vattenhallen finns en stark nyfikenhet på kunskap och stor skaparglädje som jag beundrar och inspireras av. Kort sagt har jag världens roligaste extrajobb och jag rekommenderar alla som får chansen att besöka Vattenhallen eller börja jobba där själva!

/Malin, geologistudent

april 9, 2024

1. Anna

Fina Malin!