Varför valde jag Lund? Tips för att hitta rätt utbildning för just dig!

Hej! Jag tänkte att det är dags för ett inlägg om hur det kommer sig att jag pluggar i Lund och min väg till att välja geologiprogrammet. Jag kommer även att dela med mig av mina bästa tips för att hitta rätt utbildning! Nu under vårterminen skriver jag min kandidatuppsats i geologi, och till sommaren tar jag examen som geolog. När jag började plugga vid Lunds universitet hade jag ingen aning om att det skulle bli så. Detta är faktiskt andra gången jag skriver en kandidatuppsats vid Lunds universitet! Första gången var vårterminen 2020 när jag läste kandidatkursen i barnlitteratur. Men hur gick jag från att plugga litteraturvetenskap till att vilja bli geolog? Vi tar det från början!

Varför valde jag Lunds universitet?

Till en början var det ett ganska passivt val. Jag är uppvuxen i en by utanför Lund och gick gymnasiet i Lund. När jag inte visste vad jag ville göra efter studenten var det ett lätt val att söka några kurser och prova på studentlivet i Lund som jag bara hade sett på håll och hört talas om. Första terminen gick jag med i ett av Lunds alla studentspex, lärde känna nya vänner och provade på att jobba på nation. Det blev en termin till, men med ett nytt studieämne. Jag blev mer aktiv på min studentnation och fick en lägenhet där efter sommaren! Jag började plugga barnlitteratur, en inriktning inom litteraturvetenskap. Jag trivdes väldigt bra med ämnet, kursarna och lärarna, och fortsatte. Plötsligt hade åren gått; jag hade flyttat till en ny studentlägenhet, var inne i studentlivet och skulle skriva kandidatuppsats i barnlitteratur. I samma veva slog coronapandemin till. Allt stod lite på paus efter kandidatkursen och jag var osäker på vilken riktning jag ville fortsätta i. Jag läste några distanskurser under pandemin för att kunna bo kvar i min studentlägenhet, men framförallt jobbade jag som lärarvikarie.

Från humaniora till naturvetenskap

Inför hösten 2021 stod jag inför ett vägval: läsa en master i litteraturvetenskap eller plugga ett naturvetenskapligt basår? Efter noga överväganden visste jag att jag ville jobba inom något naturvetenskapligt. Under basåret hade jag en tydlig målbild: läkarprogrammet. Redan under gymnasiet hade jag drömt om att bli läkare och det var en återkommande tanke: någon gång längre fram skulle jag börja läsa till läkare. Men varför blev det inte så?

Varför började jag läsa geologi istället för läkarprogrammet?

Under basåret växte min nyfikenhet på naturvetenskap. På sätt och vis halkade jag in på geologi. Veckan innan ansökan till höstterminen stängde åkte vi på naturbasåret ut på en exkursion till en mosse med Geologiska institutionen. Då fick vi ta upp en fem meter lång borrkärna med sediment från den senaste istidens slut till idag. Det blåste och snöade horisontellt i sann aprilanda, men det var ändå fantastiskt roligt och intressant! Jag har alltid varit intresserad av naturen och trivs i skog och mark. Jag bestämde mig för att skjuta upp tankarna på läkarprogrammet en extra termin och prova på geologi. Nu sitter jag här, nästan färdig geolog, och är så glad att jag halkade in på geologiprogrammet. Det var verkligen ingen rak väg, men det blev helt rätt för mig. Geologi är ett fantastiskt ämne som jag kanske aldrig hade upptäckt ordentligt om jag inte hade vågat byta riktning och prova en termin.

April 2022: Geologiexkursion till Nöbbelövs mosse med det naturvetenskapliga basåret. På provbordet ligger fem meter borrkärna med sediment från den senaste istiden till idag. April 2023: På väg för att sikta sedimentprover från stranden i Falsterbo. Bilden är tagen i sedimentlabbet på Geocentrum II.

Hur ska man veta vilket yrke som passar en?

Att välja utbildning och yrkesväg kan kännas nästintill omöjligt. Hur ska man veta vad som blir rätt? I mitt fall har jag funderat på många olika yrken: barnmorska, bibliotekarie, biolog, biomedicinsk analytiker, brandman, författare, ingenjör, kemist, läkare, lärare, marinbiolog, matematiker, musiker, sjuksköterska, skådespelerska, tandläkare. Det kan också vara lätt att fastna i en plan och få lite av ett tunnelseende. Det finns dock så många alternativ som kan bli helt rätt för en, utan att man kanske visste det från början.

Mina bästa tips för att välja utbildning

Läs på om olika kurser och program

Våga utmana dig själv

Kom ihåg att det är okej att prova sig fram och byta utbildning senare

Välj något som är intressant och roligt för just dig

Ta hjälp av studievägledare

Vad gör jag i min utbildning just nu?

I skrivande stund är jag på tåget från Lund till Stockholm. Jag ska nämligen träffa två forskare i marin geofysik på Stockholms universitet, som en del av mitt kandidatarbete i geologi! Förra veckan började jag läsa kandidatkursen i geologi, så resten av terminen skriver jag kandidatuppsats. Det är ett projekt som löper över nio veckor. I mitt fall har jag redan smygstartat med fältarbete och datainsamling på ett forskningsfartyg i vintras. Ämnet för min uppsats är föroreningar från pappersbruk i Hanöbukten. Jag kommer att berätta mer om projektet här på bloggen senare under våren.

Januari 2024: CTD-provtagning pågår. Här ska vattenprover tas med fokus på konduktivitet, temperatur och djup. Rosetten, som den kallas, skickas ner till exakt bestämda djup och kommer tillbaka med vattenprover.

Några avslutande ord

Lund är en fantastisk stad att vara student i. Det finns något för alla. Det gäller bara att våga prova sig fram, så kommer man hitta sammanhang som man trivs i och kurser som passar en. Under mina år på Lunds universitet har jag träffat fantastiska människor som inspirerar mig dagligen. Anmälan till höstterminen är öppen fram till 15 april. Lycka till med ansökan! Jag hoppas att du hittar rätt utbildning för just dig. Ha det fint! Glad påsk! 😀

/Malin, geologistudent

mars 26, 2024