Olika sorters examina inom socionomprogrammet

Hej allihopa! Nu när terminen har dragit igång tänkte jag att vi kan flytta fokuset till slutet av utbildningen istället för början, för att spice it up!

Visste ni hur många olika sorters examensformer det finns? Kandidat, yrkes, magister och master är bara några få exempel på olika examensformer.  Här kan ni läsa om några examina på olika nivåer.

Inom mitt program, socionomprogrammet, ingår två olika examina. Programmet är 3,5 års studier vilket då innebär att vi efter 3 år tar ut vår kandidatexamen. Det jag får av det är alltså en filosofie kandidatexamen i socialt arbete. Med den examen kan jag sökta till på program på avancerad nivå, till exempel en magister eller masterutbildning. Låter det krångligt? Är inte ens klar…

Vi har ju en termin kvar då. Efter den terminen får vi då en yrkesexamen, socionomexamen. Så efter 3,5 år har jag då dels en kandidatexamen i socialt arbete men också en socionomexamen. Skillnaden är att kandidatexamen inte ger mig yrkestiteln socionom och då inte ger mig samma möjligheter till att söka jobb, men om jag enbart vill läsa vidare inom socialt arbete behöver jag inte läsa sista terminen.

Och detta ser olika ut på många program! Men det är absolut spännande. Jag hämtade faktiskt ut mitt kandidatexamens bevis, mest för att jag vill ha det på väggen hihi.

Hoppas ni inte blev alldeles förvirrade! Som sagt kan ni läsa mer här. Finns även äldre inlägg här på bloggen om examen, till exempel:

Adins inlägg om sin kandidatexamen i ekonomi
Cecilias inlägg om kandidatexamen

Jag med mitt examensbevis!!!
september 1, 2020