Hur kan jag orka studera en hel utbildning?

Här står jag och njuter av solen efter att ha avslutat min pluggvecka!

Det kan kännas överväldigande att börja studera på universitet. Oavsett om du kommer direkt från gymnasiet eller har flera års arbetsliv bakom dig blir det en ny vardag. Den stora förändringen kanske främst är ekonomisk. Här kan du läsa vad Cecilia har skrivit om hur du kan spara pengar som student.

En annan stor del av att vara universitetsstudent är att du är din egen arbetsledare. Detta är en utmaning för många. Som student har du inte någon chef som ansvarar för att du har en jämn arbetsbelastning, får regelbunden återhämtning eller håller koll på hur du trivs med dina studier.

Här har jag lite tips om hur du kan se till att orka hela vägen fram till examen:

1. Skaffa en överblick
Direkt när en ny kurs börjar brukar jag läsa kursbeskrivningen (där står väldigt bra vad kursen går ut på), skriva in schemat i min kalender, och beställa kursböcker.

Det kan ta lite tid att skriva ner allt detta, men det hjälper dig att hålla dig fokuserad ända fram till slutet av kursen.  Att veta vad du förväntas lära dig gör att du lättare kan sortera ut den informationen som är relevant.

2. Ha mål och delmål
Keep your eye on the price. Målet är någonstans att klara tentan och få med dig ny kunskap in i nästa kurs/del av livet. För att nå dit behöver du antagligen läsa en del och kanske klara av ett antal seminarier. Sätt upp delmål varje vecka, så blir det lättare att faktiskt ta tag i de där uppgifterna som du vet att du behöver göra. Risken för prokrastrinering sjunker!

3. Bilda en study group
Gå ihop med några kursare, förslagsvis med några som är bra på olika saker. Hjälp varandra med att gå igenom anteckningar och dela upp texter mellan er och skriv sammanfattningar. Det blir både lättare och roligare att arbeta med andra. Här utnyttjar ni grupptrycket till er fördel!

4. Ta lediga kvällar och helger
Ge dig själv en chans att faktiskt förstå vad du ska lära dig. Det mesta av kunskapen bearbetas medan du gör något annat än att studera. Det är när du går en promenad eller lagar mat som det helt plötsligt kan klicka till och du förstår plötsligt hur det du precis har läst hänger samman.

Titta på elitidrottarna, de vet att återhämtning är väldigt viktigt för att de ska kunna prestera när det krävs! Sen är livet också större än dina studier. Så ha nolltolerans för kvällsplugg eller helgplugg. Du blir mer effektiv om du behandlar dina studier som ett heltidsjobb – måndag till fredag.

Här är en bild på mig från en tjejresa till Krakow i höstas.

5. Fira dina framgångar
Det är superviktigt att du stannar upp och faktiskt ser vad du har klarat av. Se till att fira när du har skrivit en tenta (oavsett resultat), hållit ett muntligt föredrag eller blivit färdig med din del av textsammanfattningarna. Det höjer arbetsmoralen och är faktiskt helt rimligt 🙂

6. Inse att ditt bästa är gott nog
Du gör ditt bästa utifrån de förutsättningarna du befinner dig i just nu. Det är samma sak när du kommer ut i arbetslivet. Var snäll mot dig själv, och se din studietid som en tid där du också får upptäcka vad du är extra bra på och vad du tycker är kul. Man behöver inte vara bäst på allt, och helt ärligt är det bättre att fokusera på det du tycker är extra kul. Låt andra arbeta med det du tycker är lite tråkigare.

Och kom ihåg, du studerar för att lära dig! Du förväntas inte kunna hela kursens innehåll första veckan, eller ens när du skriver tentan. Lycka till!

Så hörs vi snart igen! / Izabell

februari 21, 2020