Hur man sparar pengar som student

Bild: Sveriges Radio

Oroar du dig för hur pengarna ska räcka under studietiden? Ta det lugnt! I dagens inlägg skriver jag om hur man smart sparar pengar som student!

Inse att din studenttid inte kommer vara din lyxigaste tid

Ju tidigare man inser att studenttiden inte är samma tid i livet som du kan dricka dyr champagne varje helg, shoppa järnet eller köpa en bil, desto bättre! Det behöver definitivt inte betyda samma sak som mindre livskvalité men man underlättar otroligt för sig själv om man tar ner sina krav och blir realistisk.

Gör upp en månadsplan

Gör en plan över dina fasta utgifter varje månad såsom hyra, mat, gymkort mm. Då får du en bra överblick över in och utgifter. På så sätt kan man tydligt se hur mycket som blir över i kassan varje månad, vilka förändringar du kan göra och hur mycket du ev kan spara! Kanske kan du byta mobilabonnemang till ett billigare och spara 200 kr? 200 kr i månaden = 2400 kr om året!

Laga egen mat

Gör dina egna matlådor istället för att äta ute! Betydligt billigare och bättre för miljön!

Handla på extrapris och i säsong

Skaffa en app som samlar alla mataffärers erbjudanden eller gå in och kolla på butikernas hemsidor. Variera dig och gå till den butik som du tycker har bäst erbjudanden just nu. Är det spaghetti och tomatsås på rea denna veckan? Då vet du vad det blir till middag!
Och passa på att bunkra upp när det är basvaror på rea. På så sätt behöver du aldrig impuls-köpa dyra varor bara för att du ”måste”.

Se över studentrabatter

De flesta företag och butiker har nån form av studentrabatt. Kolla om du kan byta mobilabonnemang till ett för studenter, skaffa Spotify student och byt till ett försäkringsbolag för studenthem! På detta kan du tjäna väldigt mycket pengar i slutändan.

Var en ”jobbig” kund

Är du inte nöjd med byxorna du sparat till och köpte förra veckan? Har din nya väska redan gått upp i sömmen? Reklamera och se till att får dina pengar tillbaka istället för att väskan hamnar längst in i garderoben och aldrig syns igen. Tänk också på att du oftast har rätt att ersättning på buss och tågbiljetter om ditt färdmedel endast är 20 min sent – så bra!

Detta var mina bästa tips och hoppas dom kan hjälpa er att få några kronor över! Stay Cheap!
/Cecilia

februari 13, 2020