Fem veckor inom psykiatrin – VFU period

Hej alla goa läsare!

Man har många fickor och mycket att fylla dem med, här är det nödvändigaste: nycklar (och mitt snygga nyckelband), RSid (Region Skåne id), namnskylt och PENNOR- har man inga pennor är man körd.

Jag tänkte berätta lite om hur mina studier sett ut den senaste tiden. Just nu är jag nämligen ute på något som kallas för VFU (verksamhetsförlagd utbildning), vilket är vad man kallar de praktikperioder som vi har på sjuksköterskeprogrammet (och övriga medicin-och vård programmen för den delen). Till att börja med så är vården uppdelad i två olika områden. Nämligen somatisk vård – det som rör kroppen, och psykiatrisk vård – det som rör sinnet och psyket.  Tidigare har vi endast haft VFU inom somatiken (se mitt tidigare inlägg om uppläg för olika terminer), men nu har vi alltså en VFU ägnad psyiatrin och jag har fått spendera den på en allmänpsykiatrisk avdelning.

Vi börjar med att under ett antal veckor läsa en kurs i psykiatri innan vi blir placerade på en psykiatrisk avdelning eller mottagning. Områdena varierar i allt från BUP (barn och ungdomspsykiatri), till rehabiliteringsvård, psykosvård, ätstörningsenheter, rättspsykiatri och almänpsykiatri. Många av oss var spända och lite oroliga inför den här VFUn. Det var måga frågor och förväntningar på hur det skulle vara. Jag kan dock säga att det varit fantastiskt på många sätt att få ha gjort den här VFUn. Jag har lärt mig oerhört mycket om människor, om mig själv och min yrkesroll. Jag har fått möta många yrkesutövande som jag kunnat se upp till och lära mig mycket av, och de som gjort mig än mer övertygad i vikten av att göra mitt jobb rätt i framtiden.

Försenad födelsedagspresent! Pennor in my <3 och jag har som en undesköterska på avdelningen på skämt sa, “ingen som hälst respekt för spruträdda individer”. Jag håller dem gömda i fickan, lovar. Klockan var mycket efterlängtad då vi inte får bära armbandsur pga hygienrutiner.

Att vara på VFU är tröttande på många sätt, men det stärker dästo mer. Oavsett vart jag hamnar i framtiden så kommer jag ha med mig kunskap som är så oerhört värdefull och jag har fått ännu mer förberedelse i att våga möta människor i smärta såväl som glädje. Den här gången fysisk smärta såväl som psykisk.

Psykiatrihuset i Lund, som ligger nästan vägg i vägg med HSC där jag vanligtvis är, smidigt!

Nu ska jag trotts förkylning fortsätta njuta av en ledig helg innan min sista vecka drar igång. Skulle ni ha några funderingar eller tankar på sjuksköterskeprogrammet, något i inlägget, mina praktiker eller något helt annat så tveka inte att skriva!

Ha ett riktigt härligt slut på veckan och ladda batterierna ordentligt!

Kram, Stella

april 22, 2017

Bransch Karriär Studentliv Studier

1. Hannah

Hej Stella!
    Vet inte om du kommer se den här kommentaren men vet inte vart jag annars skulle skicka mina frågor så testar:)

Jag ska börja på sjuksköterskeprogrammet nu den 3:e september och känner mig lite förvirrad när det gäller litteraturen. Ska man skaffa någon litteratur innan starten? Eller räcker det med att vänta med det tills det har dragit igång? Hur gjorde du när du började på programmet?

Sen har jag också lite funderingar kring “nollningen”/novischveckan. Hur var det när du skulle börja? Var det några aktiviteter veckan innan första dagen? Eller drog allt sånt igång efter första dagen?

Vänliga hälsningar
    Hannah

2. stellah

Hej Hanna!

Vad spännande, du har en häftig resa framför dig! Det är väldigt olika hur mycket litteratur folk införskaffar, jag har i princip bara skaffat litteratur i de kurser som är lite större, och som kan kräva lång tid av pluggande, ex anatomikurserna, läkemedelsberäkning osv. De flesta väntar nog en liten stund in i kursen, men vill man handla begagnat så är det bra att vara ute i relativt god tid. Tips på facebookgrupp för försäljning av ssk litteratur i lund är “ssk bookshop Lund”. Där kan man efterfråga önskad litteratur så hojtar de som har. En del går till och med att hitta på internet (tex medicinska/kirurgiska sjukdomar som kommer under patofysiologikurserna). Nollningen drog igång från första dagen som jag mins, i alla fall den “organiserade” nollningen. Den pågår ganska intensivt de första veckorna och man väljer själv helt hur mycket man vill delta:) Hör gärna av dig om det skulle uppstå fler frågor under studiernas gång!
    Stort lycka till den 3:e och resterande 3 år!!
    /Stella

Kommentarsfältet är stängt.