Vikten av balans mellan plugg, jobb och fritid

Som Lundastudent lär man sig snabbt att det alltid är något på gång i Lund. Det finns många olika sätt att engagera sig i studentlivet. Det är bland det bästa med Lund, men det finns en baksida. Parallellt med allt som pågår ställer man sig frågan: Hur ska jag hinna med allt som jag vill göra? Det korta svaret är att nej, man hinner inte med allt. Det handlar om prioriteringar. Nu återstår bara några veckor av vårterminen. Det får mig att reflektera över tiden som har gått. Den här terminen har jag haft ett ovanligt högt tempo och verkligen ett intensivt schema. Därför handlar dagens blogginlägg om balansen mellan plugg, jobb och fritid.

Det senaste året har jag, vid sidan om mina kurser, engagerat mig i naturvetarkåren, varit aktiv i min simklubb och jobbat en hel del extra med diverse uppdrag. Dessutom tog jag körkort i februari och har varit mycket på resande fot av olika anledningar. Samtidigt har mina kurser löpt på 100 %. Det har minst sagt varit mycket att hålla reda på och tempot har många gånger varit högt. Nån gång i mitten av terminen bad min kloka vän och kursare mig att aktivt planera in vila i mitt schema. Det är lätt att glömma den viktiga återhämtningen när man dras med i tempot som byggs upp.

Jag har varit student i flera år nu och upplever att terminerna kan skilja sig åt väldigt mycket. Det är alltid lika aktuellt att prioritera sitt välbefinnande och viktigt att ha tid för att kunna vara spontan och träffa vänner. Den här terminen har jag fått många insikter kring hur jag vill lägga upp min tid. Det handlar mycket om att lära sig vikten av balans mellan plugg, jobb och fritid. Det är lika viktigt att fylla sin fritid med roliga aktiviteter och hitta på saker som att lämna tid för att vara helt ledig.

Imorgon lämnar jag in min kandidatuppsats i geologi. Om några veckor är det dags för examensceremoni och sedan väntar sommaren. Det gick ihop på något vis! Samtidigt tar jag med mig många insikter från den här otroligt intensiva terminen. Förhoppningsvis lär man sig av sina erfarenheter.

Det är något speciellt med Lundavåren. Under en kort period blommar magnoliaträden över hela staden.

Nu ser jag fram emot sommaren! För min del kommer det innebära både sommarjobb på Vattenhallen och en hel del välbehövlig ledighet. Jag ska också förbereda inför mitt utbyte. Jag kommer att spendera hösten på University of Edinburgh, som en första del i min master i kvartärgeologi. Det ska bli fantastiskt roligt!

Jag vill önska er en fin sommar! Kom ihåg att ta hand om er och varandra <3

/Malin, geologistudent