Vänskap, kärlek och familj på distans

Imorgon är det officiellt två veckor kvar tills flyget stiger från Köpenhamn till Singapore. Och lika fysisk som flytten är, är den emotionell. Jag är så oerhört lycklig över att äntligen få resa till och vandra runt i miljöer jag tidigare bara kunnat drömma om samt träffa likasinnade människor, men jag är också medveten om att ca. 9900 kilometer mellan mig och mina favoritmänniskor kan kännas jobbig. Så hur kan man hantera distansrelationer?

För mig är det viktigaste att först och främst försöka tänka på längtan istället för saknad efter någon. När vi uttrycker saknad fokuserar vi på frånvaron av något, medan vi vid längtan fokuserar på närvaron av något. Alltså påverkas vi mer positivt av längtan än vad vi gör av saknad. Här kommer några praktiska tips du även kan ta del av vid långdistans:

1. Räkna ner dagarna tills du och dina favoritpersoner träffas igen istället för att räkna antalet dagar ni varit ifrån varandra. Dröm och planera in saker ni vill göra med varandra i kalendern och skriv in när ni kommer att ses igen. Kryssa för varje passerad dag i kalendern och se hur ni närmar er återföreningen. Påminn ofta varandra om att “vi aldrig har varit såhär nära att träffa varandra igen”, precis som min bästa vän Maja varje dag sa under sitt 7 månaders distansförhållande med hennes pojkvän.

2. Bär, ge och äg fysiska ting som sammankopplar er. Tröjor, matchande strumpor och smycken är alla saker vi kan gå runt i hela dagen som kan göra att det kan kännas mer som om vi har vår favoritmänniska vid vår sida. Ni kan också köpa kuddfodral och framkalla foton på varandra som ni kan sätta upp eller rama in. För den i kärleksrelation finns även gulliga bluetoothkopplade distansarmband man kan köpa där man i realtid kan skicka vibrationer till varandra som ni bestämmer betydelsen av. Vill du inte köpa något kan du alltid skriva smålappar till personen du åker ifrån där du skriver saker du längtar efter att göra med hen när du kommit tillbaka!

3. Ha videosamtal och skicka röstmeddelanden till varandra. Utnyttja digitaliseringen och försök att kommunicera med varandra på andra sätt än bara via text. Med videosamtal kan du både se och prata med personen, och med röstmeddelanden kan du åtminstone höra din favoritpersons röst. Ju fler sinnen ni kan connectas igenom, desto mer närvarande kan ni känna er när ni pratar med varandra.

Det är vackert att längta efter varandra, och många gånger har distans en funktion av att visa oss vad och vilka som betyder allra mest för oss. Glöm bara inte att leva i nuet på platsen du kanske kämpat för att flytta till, och kom ihåg att de bästa relationerna är de där vi inte känner oss begränsade och som inte ställer för många krav på oss. Rätt kärlek är lätt kärlek.

Vi hörs från Singapore!

/Märtha, Kandidatstudent i Strategisk kommunikation