Valborgsfirandet i Lund – saker att tänka på!

Snart är det valborg, och det ska förstås firas!

En av de största traditionerna för studenterna i Lund är förstås Valborg (eller s.k “Siste april” här i Lund). Valborgsfirandet, olikt många andra städer, sker under flera dagar i Lund. Firandet börjar två dagar innan valborg (skvalborg) som är följt av Skvalborg som sedan kommer till Siste april (Valborg)! Valborgsfirandet slutar dock inte förrän första maj och detta kallas för Finalborg. Som ni kan läsa här har Rebecca gått igenom dagarna på ett väldigt informativt sätt!

En bild jag tog under mitt första Valborgsfirande! Jag vill minnas att jag försov mig och tänkte; “äsch, jag orkar inte gå till Stadsparken”. Idag är jag så glad att mina vänner övertalade mig att knalla dit!

Egentligen finns det inte en officiell arrangör för Valborgsfirandet, utan det är studenterna som har gjort det till en grej. Det största kännetecknet för Valborg är dagsfesten i Stadsparken den 30 april, där den fylls med över 30 000 besökare (förståeligt nog Lundastudenter, men även många som rest hit enbart för att fira!). Det medför förstås mycket saker att tänka på, och jag har gjort en liten lista för er som ska fira Valborg i år, men också för er som vill fira det nästa år!

Att tänka på:

1. Var ute i god tid om du vill fixa biljetter till olika nationers events som anordnas under Valborgshelgen. Dessa biljetter försvinner på sekunden, så det är viktigt att du verkligen är snabb vid biljettköpen. Många biljettköp innefattar fysiskt köande, så var mentalt redo för det!
  2. Drick vatten och ät så mycket du kan! Att fira Valborg är kul, men inte kul när du kommer hem med vätskebrist och solsting. Det är långa dagar, så ta en powernap mellan de olika aktiviteterna och eventen!
  3. Köp brassestol två veckor innan Valborgsfirandet! Dessa försvinner snabbt och det är många som ångrar sig när de tänker köpa brassestolar i sista sekund. Det ska dock sägas att det är okej att sitta på marken i Stadsparken, men kanske inte lika skönt!
  4. Var inte en dryg student som stökar ner! Det finns andra som bor i Lund också. Ha kul, men inte kul på alla andras bekostnad!
  5. Njut av faktumet att du är i Lund! Så snälla; stressa inte över att du inte fick biljett till x nations event eller hinner gå till en persons hemmafest. Du måste inte, och kan inte, göra och gå på allt. Carpe diem säger jag!

Kram!

/Hugo