Skvalborg, kvalborg, valborg och finalborg!

Hej kära läsare!

Nästa vecka vankas Valborgsfirande! En liten fun fact är att i Lund säger man Siste April istället för Valborg. Typiskt sätt brukar en eller flera nationer i Lund ha någon av dagarna där deras innergårdar förvandlas till ett festivalliknande område med mat, dryck och artister! Artistsläppet för respektive nation brukar verkligen vara något att se fram emot. För att få biljetter till nationernas firande måste man vanligtvis köa i x antal timmar. Såhär går det till bland studenterna i Lund:

Skvalborg

Den traditionella valborgsmässoafton den sista april inleds med två dagars firande kallad Skvalborg och Kvalborg. Första dagen är Skvalborg (28 april) och det brukar bland annat Sydskånska nationen hålla i. I år erbjuds partytält, foodtrucks, DJs och (för nuvarande hemlig) artist! Jag har personligen aldrig varit på Sydskånskas skvalborgfirande men jag har hört att det är riktigt, riktigt roligt!

Kvalborg

Vi går vidare till nästa dag; Kvalborg (29 april)! Jag och mina kompisar var på Västgöta + Halland nations gemensamma kvalborgsfirande 2019 och oj vad kul vi hade det! Det började med en solig dagsfest med olika artister, god mat och dryck! Vi hade precis skrivit en tenta den morgonen så det var helt underbart att sedan sitta ute i solen och fira lite ledighet. Det var dock mindre varmt när vi köade i 8 timmar för att köpa biljetter. Vanligtvis sker biljettsläppet ungefär en månad innan och då var det inte lika varmt- men absolut värt det!

Förra året firade jag och mina vänner Kvalborg på Lunds nation (men den nationen kallar det näst sista april istället). Dagen började med en dagsfest på deras tropiska takterass för att senare på kvällen lyssna på inte en utan två (!) artister. Lunds nations biljettsläpp sker online- man slipper kylan men måste vara snabb på telefonen!

Valborg
Bild från en hoppborg på Kvalborg!

Valborg

På självaste Valborg brukar studenter fira lite olika. I Lund beger sig studenter och folk i Lunds omnejd tidigt till stadsparken (vissa redan 06 på morgonen!) för att ta plats. Där sitter man i några timmar och pratar, solar, leker lekar och bara umgås! Helsingkrona nation har ett Valborgsfirande på deras innergård denna dagen, där det likt tidigare dagar erbjuds härligt häng, artister och mat! Även Malmö nation har ett Valborgsfirande på deras innergård!

Finalborg/ 1 maj

Den 1 maj brukar folk ha lite olika planer! Göteborgs nation har ett finalborgs firande men en del brukar också ta det lugnt denna dagen! En fin tradition i Lund är att studentsångarna hälsar våren välkommen på universitetstrappan den 1 maj och detta direktsändas på SVT!

Valborg i stadsparken!

Hoppas att ni får en underbar vecka!

Kram/ Rebecca

april 22, 2024