Vad är väl en bal på AF-Borgen?

…enligt mig är den alldeles underbar och oförglömlig! ✨

Jag när vi skålade inför balen.

Förra helgen fick jag uppleva min andra riktiga bal sedan jag började plugga i Lund HT19, och jag vill redan återuppleva den! Snörsjöaorden, mer känd som Snörsjöabalen i studentmun, anordnas traditionsenligt av Helsingkrona Nation första lördagen i oktober varje år. Nationsbalerna planeras främst av en Övermarskalk som väljs ut av valkommittén på nationen i fråga, och 2021 var det en av mina bästisar (Marie Theander) som fick äran att vara det och rodda balen!

Jag och några i min korridor vid fotoväggen.

Så hur såg dagen ut? Den började med att alla i min korridor samlades för en fördrink och fotografering. Därefter tog vi taxi till AF-Borgen i Lundagård där Snörsjöaorden alltid äger rum. Utanför byggnaden togs fler porträtt på vårt bordssällskap, och sedan klev vi på röda mattan som tog oss in i borgen. Där välkomnades vi av de övriga jobbmarskalkerna som gav oss ett kuvert med drinkbiljetter och skinande medaljer som ens balutklädnad så vackert pryddes av resten av kvällen.

Jag och min korridorgranne Fabian i matsalen.

På andra våningen fick vi ta del av en balceremoni som följdes av inkallande till matsalen. Där blev vi serverade trerätters, och vi fick lyssna på ett och annat tal och musiknummer. Det var så mäktigt att sitta där bland alla 480 gäster, och mängden glädjetårar vi grät är otaliga. Nostalgin man kände av att äntligen vara tillbaka i studentlivet var enorm, och det kändes som att alla som satt där inne hade vunnit kampen mot corona på något sätt. Det kändes som att vi hade tagit tillbaka makten som pandemin tog ifrån oss, och äntligen kunde vi skapa fantastiska minnen med gamla och nya vänner.

I slutet av middagen ställde sig alla upp på stolarna och sjöng. Och sen då? Ja sen var det dans hela natten lång! 💃🏼

Gå på bal om du pluggar i Lund en vacker dag! Även om det kan kosta dig en tiondel av ditt CSN, så är det så värt det. Bildminnena i kameran och i hjärnan kommer förgylla ditt liv länge 🤍

/Märtha, Kandidatstudent i Strategisk kommunikation

oktober 8, 2021