Vad är egentligen strategisk kommunikation?

Jag läser kandidatprogrammet i Strategisk kommunikation. Den absolut vanligaste reaktionen jag får när jag berättar det är en smått glasartad blick, följt av frågan:

“… Och vad är det?”

Därför tänkte jag bena ut lite vad det faktiskt innebär, hur jag tänkte när jag valde utbildning och vilka vägar man kan ta efter examen.

Vad innefattar Strategisk kommunikation?

Institutionen för Strategisk kommunikation har en egen hemsida med nyheter från fältet och allmän info om programmen, samt en hurtig video på mig när jag berättar lite om programmet. Institutionen själva beskriver utbildningen såhär:

“Vill du utveckla organisationers varumärke och relationen till olika målgrupper? Vill du jobba med intern kommunikation och göra de anställda delaktiga i vad som händer på arbetsplatsen? Är du intresserad av opinionsbildning och politiska kommunikationsprocesser? Då är kandidatprogrammet i strategisk kommunikation något för dig.”

Utifrån kursplanen så innefattar Strategisk kommunikation:

År 1

• Strategisk kommunikation i teori och praktik
  • Perspektiv på kommunikation
  • Kommunikation i organisationer
  • Varumärkeskommunikation
  • Språkstrategi och retorik
  • Kommunikationsdesign i digitala landskap i digitala medier

År 2

• Contemporary public relations
  • Medier, makt och samhälle
  • Introduction to research methods and academic writing
  • Ekonomistyrning, finansiell analys och ekonomisk rapportering
  • Praktik

År 3

• Valbara kurser vid svenskt eller utländskt lärosäte
  • Strategisk kommunikation i kris och förändring
  • Forskningsmetoder i strategisk kommunikation
  • Examensarbete för kandidatexamen

Nära oss ligger programmet i Strategisk kommunikation och digitala medier. Vi läser många av kurserna tillsammans, med skillnaden att deras utbildning helt enkelt är mer digitalt inriktad. Läs mer här!

Varför valde jag Strategisk kommunikation?

Att kolla på kursplaner och läsa beskrivningar av program kan lätt bli lite abstrakt. Personligen så valde jag Strategisk kommunikation av tre anledningar: 1. Det är en bred utbildning inom ett intressant och växande fält, med många yrkesvägar att gå 2. Det finns möjlighet till praktik och utbyte 3. Den tillhör Lunds Universitet.

Jag visste att jag ville plugga i en studentstad som Lund. Att studera ska ju (enligt mig) inte bara vara att trycka in fakta, utan även att träffa vänner, utvecklas, lära sig om livet och allt annat klyschigt. Detta var även anledningen till att jag tyckte att det var viktigt med utbyte och praktik!

Studier ska inte bara vara kafferelaterad ångest osv.
Studier ska inte bara vara ångest och överkonsumtion av kaffe

Jag gillar Strategisk kommunikation för att det är en praktisk och teoretisk utbildning. Medie- och kommunikationsvetenskap, som är ett äldre kommunikationsområde, har en mer teoretisk utgångspunkt medan yrkesutbildningar som Berghs i Stockholm är mer renodlat praktiska. Jag gillade kombinationen av båda inriktningarna. Jag gillade även möjligheten att kunna skräddarsy min utbildning. Både genom de valbara kurserna man har under utbytesterminen, där jag läste bland annat genusvetenskap och konfliktvetenskap, men även genom genom val av praktikplats och vilket område man vill fokusera på i sitt examensarbete. Man kan rikta in sig på det område inom kommunikation som passar en bäst helt enkelt!

Vad kan man bli då?

Den absolut vanligaste frågan jag får när jag jobbar ute på mässor är vad man faktiskt BLIR efter en utbildning i Strategisk kommunikation.

Kanske vill du bli nästa PR-guru som Samantha i Sex and the city?
Kanske en PR-guru som Samantha?

Tyvärr så har jag inget svar på det. Man blir inte ETT yrke. I min klass vill folk arbeta inom en mängd områden! Vissa är intresserade av internkommunikation och vill fokusera på personalfrågor, intranät och intern förändringskommunikation. Andra vill jobba på byrå och bli PR-konsulter (tyvärr inte helt som Samantha i Sex and the City pga att man faktiskt måste jobba ibland), copywriters, strateger, planners eller projektledare. Vissa vill arbeta med kommunikation på ett specifikt företag, inom ett område de är intresserade av – som miljö, film, mat, dryck, spel, IT, osv. Alla företag behöver ju kommunicera. The sky is the limit! (just a little comment for my international followers)

Om du är intresserad av att veta mer om utbildningen eller om Lund i allmänhet så är det bara att slänga iväg en kommentar! Trevligt tisdag!

april 5, 2016

Karriär Studier