Utbytestermin i Bologna, del 3

Hej allesammans!

Utbytesterminen är i full gång men det går alldeles utmärkt att kombinera både studier med att fullt njuta av Italien. Som student i fristående kurser hemma i Sverige är jag inte heller riktigt van vid att ha lektioner varje dag men det är faktiskt skönt att ha fasta rutiner.

Som jag har skrivit om i ett tidigare inlägg är en av kurserna jag läser här nere en kurs om italiensk filmhistoria. Ni kanske vill ha några tips för att en pluggfri kväll sjunka ner i soffan till?

I kronologisk ordning, inte efter eget omdöme:

* Ladri di bicicletta – “Cykeltjuvarna” på svenska. Filmen skildrar den tuffa ekonomiska situationen i Italien efter andra världskriget. En man och hans son letar efter en stulen cykel i ett Rom präglat av hög arbetslöshet och utbredd fattigdom.

* Riso Amaro – “Bittert ris” på svenska. En film med inspiration både av tidiga gangsterfilmer och musikaler. Filmen skildrar livet på en risodling dit italienska kvinnor arbetar under dåliga villkor. Två juveltjuvar tvingas ta sin tillflykt till odlingen och ett storslaget drama väntar.

* Cinema Paradiso – Ett senare alternativ, och också ett bättre alternativ om du är ute efter “feel-good”. En italiensk filmregissör minns tillbaka på sin ungdom på Sicilien. En otroligt romantisk film som karaktäriserar det vi alla tror oss gilla med Italien,

Blickar ut över markerna

Vill du också åka på utbyte i framtiden? Här kan du läsa mer om vad som gäller, det finns goda möjligheter till utbyte via Lunds universitet sålänge du är en student vid universitetet!

På återseende!

/Filip S