Utbytesterminen är igång på riktigt!

Hej alla!

Nu har utbytet dragit igång på allvar. Terminen börjar senare än i Sverige här nere i Italien, vilket både har varit skönt men samtidigt har ledigheten varat länge nu så det är faktiskt härligt att vara igång på allvar. Eftersom jag har studerat fristående kurser i Lund så läser jag inte heller vid ett program här i Bologna utan har fått välja mellan de fristående kurser som finns här. Även fast utbudet inte är lika stort här har jag valt ett par spännande och framförallt allmänbildande kurser. Kurserna jag läser i Bologna handlar om modern italiensk historia, framförallt politisk sådan och italiensk filmhistoria, superintressant! Jag har ju studerat historia och statsvetenskap både i Lund så att fördjupa mig inom de ämnena känns väldigt roligt.

Jag är av uppfattningen att utbytesstudenter inom Erasmusprogrammet, trots att det är ganska många lektioner och högt tempo, har det lite “slappare” (vad gäller framförallt examinationerna i slutet av terminen) eftersom utbytet handlar om så mycket mer än bara studier. Om du missar lektioner får du enkelt tillgång till litteratur att läsa för att komplettera vad du har missat. Hittills är alla väldigt måna om att vi ska “lära känna Italien” o.s.v. vilket innebär att jag kommer ha möjligheter att resa runt lite och se landet samtidigt som jag studerar vid universitetet här 🙂 Är du sugen på att i framtiden åka på utbyte via Lunds universitet kan du läsa mer om möjligheterna och hur det går till här.

Än så länge har jag dock mest haft möjligheten att utforska Bologna så jag avslutar veckans inlägg med fler bilder från bella Bologna (en bild är från Modena, vilket är en stad i närheten).

Due torri, de två tornen!
En gränd i Bologna
Grönsaksmarknad