Studietips från en stressad student

Halloj!

Under denna vecka har jag hand om ett av LUs instagramkonton (lundsuniversitet). Här har jag fått en del frågor om studieteknik osv., därför tänkte jag att dagens inlägg skulle handla om just detta. Trevlig läsning!

Det går så klart att ha ett rikt socialt liv samtidigt som man studerar, men jag valde att ta det lite lugnt när jag började på LU 2019. Jag hade läst på lite om studietekniker innan och kände att jag hade koll på läget, men det visade sig svårare än vad jag förutspått. Jag tänkte därför ge lite tips om både studieteknik och vad jag såg som hälsosamma, rimliga mål just då. Vill även tipsa om att CSN brukar vara lite mildare med hur många högskolepoäng som behöver vara godkända första terminen.

Idag har jag som mål att göra väldigt bra ifrån mig på mina kurser (VG/high pass), men i början kände jag att godkänt var ett rimligt mål för mig. Känns saker stressigt finns både Studenthälsan och Studieverkstan samt andra medel för att hjälpa studenterna, nya som gamla.

SCHEMA

Det absolut bästa är att vara ute i god tid, ha bra framförhållning och planering över dina studier. Ladda ner kursschemat från TimeEdit till din egna kalender och markera de olika momenten i olika färger:

• Tentor/inlämningar: Stark färg (röd, orange, rosa)
  • Föreläsningar: Mildare färg (ljusblå, gul, ljusgrön)
  • Seminarier/labbar/diskussioner: En färg du tycker om (för mig är det ofta lila)
  • Exkursioner/utflykter: En färg du tycker om (här brukar jag välja grönt)

Glöm inte att ha med tid för egna studier! Att plugga på 100% är att plugga på 100%. Om du bara har schemalagda aktiviteter 10h i veckan är det bara 1/4 av vad du förväntas lägga på dina studier!

ANTECKNINGAR

Skriv anteckningar för hand på föreläsningarna som grundar sig på vad föreläsaren säger. Gör inte en kopia av vad som står på skärmen, det kan du titta på senare. Renskriv sedan dessa på en dator medan du tittar på föreläsningen på Canvas (läroplattformen där lärarna lägger upp allt kursmaterial). Ha ett dokument för hela kursen för att lättare länka föreläsningar och de olika delarna av kursen till ett och samma ämne. Att ha allt på samma ställe är alltid en fördel.

Att göra sammanfattningar från det material ni fått är också en god ide. Det krävs sällan att ni ska läsa en hel bok och kunna den utantill, men nyckelbegrepp och helhetsperspektiv på saker som nämnts i litteraturen är bra att ha med sig.

UNDERHÅLL OCH UTBYTE

Diskutera så mycket som möjligt med dina klasskamrater, ställ varenda lite fråga som poppar upp i huvudet på dig EFTER att du själv försökt hitta svaret. Du är på en föreläsning för att lära dig vad läraren säger, om det är otydligt, ställ frågor och gör det tydligt.

Du och dina kursare kan låna ett klassrum som inte är bokat (se TimeEdit) och ha era egna studiestunder. Detta är ett av de absolut bästa sätten att förbereda sig för en tenta, men det kräver att ni har ett utbyte sinsemellan. Det blir alltså bäst om ni alla hjälps åt.

GAMLA TENTOR

Titta på gamla tentor. Gå igenom frågorna och svara på dessa i ett dokument som du delar med dina kursare. Om ni diskuterar frågorna tillsammans kommer du lättare ihåg svaren. Jag har aldrig gjort en tenta där det inte kommit minst en fråga från en gammal tenta på samma kurs.

TA PAUSER

Visst ska man lägga tid på studierna för att lyckas, men pauser är väldigt viktiga, små som stora. Att festa varje kväll kanske inte är att rekommendera, men en och annan fika, pubquiz, filmkväll, utflykt eller liknande är viktig för att du ska känna dig motiverad och tillfredsställd socialt.

Jag hoppas att detta hjälpte er. Ha en superfin dag!
//Lovisa

februari 15, 2023