Som ekonom kan du påverka och förändra världen.

Nu närmar sig sista ansökningsdag den 15april och det är hög tid för mig att presentera min utbildning, som jag dessutom läser min 6e termin på- nämligen Ekonomie Kandidatprogrammet, som det fint heter. På ekonomihögskolan finns även något som kallas systemvetenskap, och det har Johannes som läser det berättat om här!

Att jag valde ekonomi var en förvåning för många, inte minst mig själv. Jag har så länge jag kan minnas varit emot allt som har med ekonomi att göra.tummeupp Efter otaliga livskriser och en otrolig beslutsångest kom jag över katalogen för Ekonomihögskolan i Lund och det som jag läste på första sidan var “Världen väntar”. Ni kan ju tänka er att det för en person som mig som just hade backpackat och haft mig i tre år såg det som ett tecken.

Efter mina terminer på programmet har mitt intresse för ekonomi bara växt. Jag har från den första stund som jag öppnade min första bok insett att ekonomi är allt och så mycket mer än det där stereotypa ekonomiska.

wbcwork
Bortsett från studier kan man engagera sig i olika utskott och föreningar- Här håller vi på inför slutspurten för Women’s Business Conference!

Men Lejla, vad blir du då? Bankman(kvinna) eller revisor? vill du det, trodde jag inte! Alltså fine, man kan bli bankman/kvinna, och revisor men jag kan bli allt annat. Jag kan bli marknadsförare, konsult av alla dess slag, börsmäklare, analytiker, controller, forskare, skatteman, chef, organisationsfantast, HR-människa som håller på med rekrytering och personalfrågor. Jag kan jobba med allt utom läkare brukar jag dra till med.

På ekonomi läser vi allt som har med världen att göra. Det är interna frågor som att se det från företagens perspektiv (Företagsekonomi) och sedan läser vi hur länder och människor påverkar varandra och i det stora hela, världen. Emellanåt läser vi lite juridik och statistik för de kompletterar det andra så väl. Vad gäller inriktning väljer vi det inte förrän i TVÅAN varför man, när man börjar kan vara förvirrad eller bara inte veta vad som är roligast, man vet ju inte förrän man har prövat helt enkelt!

lejlalinnea
Jag och Linnea är stolta Ekonomistudenter!!

En sista sak att tillägga, det här med matte? No worries vare sig du älskar matte eller hatar  det och har panik över den där matte 3 kursen som behövs. Älskar du matte kommer du kunna välja massa ämnen i dina inriktningar som har med matte att göra och hatar du det kommer du läsa matterelaterade kurser (som är ganska basic ändå) i cirka 24 veckor totalt under dina tre år. Alltså, problem solved!

Vare sig du redan läser DagensIndustri varje dag eller älskar miljön eller vill hålla på med marknadsföring för något coolt bilmärke kommer ekonomi att passa. Ekonomi finns överallt och är något som påverkar (och styr) hela världen. Vill du kunna påverka är ekonomi något du bör välja alla dagar i veckan.

Men, det är med ditt val av studier som gör att dina drömmar kan bli verklighet.
Ingenjörer bygger världen och som ekonom kan du påver
ka och förändra världen. Naturvetenskapen söker att förstå och förändra världen hand i hand med medicinen som försöker hjälpa världen. Beteendevetenskapen vet hur människan och världen fungerar och jurister behövs för att knyta ihop säcken och få allt att gå Bild1rätt till i världen, samtidigt som lärare utbildar världen.
Alla utbildningar har en betydande roll i världen och vad du tycker betyder mest för dig kan du bara veta om du testar. Kom igen, världen väntar på dig.