På söndag är det högskoleprovet!

Hej!

Nu på söndag den 20 oktober är det dags för terminens högskoleprov. Det kan vara så att någon av er som läser ska skriva provet på söndag och jag hoppas att det går lika bra som ni hoppas!

Jag har tidigare skrivit högskoleprovet tre gånger men det var inte främst genom högskoleprovet som jag kom in på mitt nuvarande program (psykologprogrammet) eller på mitt tidigare program (socionomprogrammet).

Detta år kommer jag istället arbeta på högskoleprovet, vilket är en ny erfarenhet för mig! Det ska bli intressant att få stå på den andra sidan och få hjälpa till med provet (i utbyte mot lite arvode också). Tips till er som inte ska skriva men vill få lite inblick!

Hur stor del av antagningsurvalet är högskoleprovet?

Vanligtvis är det minst en tredjedel av platserna på utbildningarna. Men det kan variera beroende på utbildning.

Är det viktigt att skriva högskoleprovet?

En viktig aspekt med högskoleprovet är att man ofta får en bättre chans om man skriver provet, eftersom att man ingår i en urvalsgrupp till när man ansöker till utbildningarna på högskolan eller universitetet! Vid Lunds universitet fungerar det så att om det exempelvis står mellan dig och en annan person med likadana meriter när du söker en utbildning kan platsen gå till dig, om du har skrivit högskoleprovet och den andra inte har gjort det. Samma gäller om ni har likadana meriter och både har skrivit högskoleprovet, men du har ett högre resultat.

Sammanfattningsvis kan det inte missgynna dig att ha skrivit högskoleprovet! Det bästa resultatet du får är sedan giltigt till utgången av det kalenderhalvår som infaller åtta år efter provtillfället.

En av flera platser man kan få plugga på efter att man kommit in på drömutbildningen!

Tips till högskoleprovet!

Mina personliga tips inför provdagen är att se över listan av saker man får ta med sig till provet och se till att du har allting samt inte tar med dig något som är otillåtet. Ta med dig lite snacks och dricka, plus lunch, att konsumera i pausen eftersom det är viktigt att ha energi! Kom ihåg att inte stressa upp dig alltför mycket, även om du vill skriva ett visst resultat på provet!

Om du inte anmält dig denna gång, men vill skriva provet i framtiden kan du hitta information här om var du kan anmäla dig och annan viktig information!

Lycka till på söndag till er som ska skriva!

Tjolahopp!

/Nicole, psykologstudent