Hur kom jag in på psykologprogrammet?

Det är nog ingen hemlighet att psykologprogrammet är en av de svårare programmen att bli antagen till på grund av dem höga antagningskraven. Möjligtvis beror den ökade antagningsgränsen på grund av att psykologi och mental hälsa har blivit ett mer synliggjort och populärt ämne med åren.

Jag tog studenten 2018 och hade en tanke under gymnasiet att jag ville bli psykolog. Däremot hade jag inte kollat upp vad antagningspoängen var på psykologprogrammet förrän i slutet på gymnasiet och då var det lite sent att påverka de gymnasiebetyg som jag redan hade fått.

Med vilka meriter kan man komma in på psykologprogrammet?

För att komma in på psykologprogrammet så finns det lite olika vägar. De urvalsgrupper som finns just nu är gymnasiebetyg utan komplettering (BI), gymnasiebetyg med komplettering (BII), folkhögskolebetyg (BF) och högskoleprovet (HP). Här kan du läsa mer generellt om betygsurvalen och här om urval med högskoleprovet! Minst 1/3 av platserna går till betygsurvalen och minst 1/3 av platserna går till högskoleprovet!

Hur kom jag in?

Jag kom in genom att jag kompletterade mina betyg på komvux genom prövningar! Jag skrev även högskoleprovet totalt tre gånger, men endast en gång efter att jag bestämde mig för att komplettera mina betyg! Jag gjorde nio stycken prövningar i olika ämnen, bland annat inom matematik 1b och 2b, geografi 2 och naturkunskap 1b. Det blir möjligtvis tydligt att jag inte hade varit som en fisk i vattnet på naturprogrammet (jag gick samhällsprogrammet). Det tog ca 1,5 år för mig att komplettera mina betyg tillräckligt för att kunna komma in på psykologprogrammet i Lund. Detta är dock högst individuellt beroende på vad du har för meritvärde i betyg sedan innan och vilka betyg du har i dem individuella ämnena som du gör prövning inom. Ditt meritvärde höjs till exempel mer om ditt betyg går från ett E till ett A, än ett B till ett A.

Varför valde jag att göra prövningar?

De flesta som jag personligen har hört om skriver oftast högskoleprovet för att kunna komma in på olika program som de inte har tillräckligt med merit för. Men för mig kändes det bättre att skriva prövningar för att jag då delade upp det i mindre steg. Högskoleprovet är på många sätt bra, men för mig kändes det lite överväldigande att “allt” skulle bero på ett prov som jag skriver en gång per termin. Men vissa kan såklart tycka att det är skönt att ha en sak att fokusera på istället för flera. Jag valde dock, som sagt, ändå att skriva högskoleprovet en gång för att försöka höja mitt resultat lite. Detta för att öka mina chanser att komma in.

Detta behövde jag göra till en labbrapport som var en del av min prövning inom naturvetenskap 1b.

Mina vitlöksklyftor som marinerade i olika mängder koncentrat på min fönsterbräda i min f.d. studentbostad Proto i Lund.

Hur motiverar jag mig till att göra prövningar/skriva högskoleprovet?

Det är en bra fråga! Jag kände mig inte så motiverad förrän cirka 2,5 år efter gymnasiet. Det kändes jobbigt när jag tog studenten att behöva öka dem betyg jag nyss hade fått från gymnasiet. Jag började studera på ett annat universitetsprogram som kunde leda till ett liknande yrke. Men efter cirka 2 år på det programmet så valde jag att försöka komma in på psykologprogrammet eftersom jag fortfarande väldigt ofta tänkte på att bli psykolog. Men jag var inte helt säker när jag gjorde prövningarna på hur lång tid det skulle ta att bli antagen till psykologprogrammet, vilket gjorde att jag inte hoppade av det programmet jag redan studerade på.

Men mitt tips är våga satsa på att höja dina meriter om du verkligen vill komma in på ett särskilt program! Det finns inte alltid en självklar väg in på ett program, men om du har möjligheten att försöka så tror jag inte att det kan gå alltför fel! Det är ett maraton och inte en sprint!

Jag hoppas att detta gav dig något hopp eller inspiration om du är i den positionen som jag var i!

Anmälan är öppen!

Anmälan till hösten 2024 är öppen nu och kommer vara öppen fram till 15 april. Det är alltid värt att söka! Om det inte går vägen denna gång, så finns alltid nästa gång!

Tjolahopp! Och kämpa på!

/Nicole