Omtenta, hur tacklar man det?

Mäktiga domkyrkan!
Domkyrkan!

Återigen, glad onsdag!

Ja, ibland åker man på en omtenta. Det kan vara så att man läser två kurser parallellt, och får prioritera bort en tenta. Ens studentengagemang kanske har tagit mycket tid, exempelvis ifall det har varit spexperiod eller om det är något större evenemang på nationen som ska roddas. Ibland kanske bara livet krockar med plugget – och så kan det vara.

Det är inte hela världen att åka på en omtenta. Det viktiga är att man planerar, strukturerar och pluggar ordentligt, fastän man har sin ordinarie kurs som också behöver tid, kärlek och fokus.

“Det finns inga omfester – bara omtentor”, det har väl alla studenter hört otaliga gånger. Studierna bör vara en främsta prioritet, men ordspråket åsyftar, enligt mig, att man ska ta det lugnt. Det är inte hela världen, man löser det!

Så det är mitt tips till er, ta det lugnt – det löser sig!

Ha det fint och ta hand om er.
Alles gut, Dante!

december 1, 2021