Nu är jag på utbyte i Brasilien!

Hej! Första gången jag skrev ett inlägg här på bloggen så berättade jag om mitt kommande utbyte till Brasilien! Nu har jag varit här i cirka 1,5 månad och det är cirka 3 månader kvar!

Jag studerar i en stad som heter Porto Alegre som ligger i regionen Rio Grande do Sul i Brasilien! Om ni följer utländska nyheter så kanske ni vet om att det just nu sker en stor översvämning i regionen. Jag är dock i en annan stad i en annan region i säkerhet och har kontakt med alla som jag behöver ha kontakt med! Men det har påverkat många i staden där jag pluggar och i de andra kommunerna i regionen! Just nu är våra lektioner under veckan inställda på grund av dem rådande omständigheterna. Det är sällan, enligt min utbyteskoordinator på Lunds universitetet, att sådana situationer inträffar.

Om du åker på utbyte så fixar Lunds universitetet försäkring åt dig som täcker i princip allt (men det finns såklart undantag)! Det kan du läsa mer om här! Lunds universitet erbjuder även en kurs, webbinarium och workshop som berör detta tema (risk- och konsekvensanalys).

Escadaria 24 de maio som ligger nära mitt boende i Porto Alegre!
Kapybara i parken Barigui i Curitiba!

Men förutom detta med översvämningen så har det varit en spännande och intressant tid här! Det är dock svårt att ge en fulländad bild av utbytet redan, i och med att det ännu gått en kort tid! Min termin slutar inte förrän i slutet på juli och då är ni alla redan på sommarlov. Så jag passar på att skriva nu!

Saker, högt och lågt, som jag har lagt märke till:

• Brasilianare är väldigt välkomnande och hjälpsamma (vilket också blivit extra tydligt under översvämningen)!
  • Byråkratin här är lite klurigare och långsammare än Sveriges (men det löser sig alltid på något sätt).
  • De flesta i Brasilien har lärt sig skriva med kursiv handstil, vilket innebär att min egen handstil inte blir den finaste i jämförelse.
  • Det är relativt få som känner sig bekväma med att prata engelska, men en del kan någon engelska.
  • Medellängden för kvinnor är 158 cm här, vilket innebär att mina 166 cm gick från medellängd i Sverige till lång i Brasilien.
  • Det är en hel del tänk som behöver göras kring sin säkerhet (men varierar också var man befinner sig i Brasilien).
  • De äter mycket bönor med ris i Brasilien (med något kött till)!

Jag har tills nu varit mestadels i Porto Alegre. Jag har besökt lite orter runt omkring och även varit i Curitiba! Den här veckan ska jag dock till både Florianópolis och möjligen även Santiago i Chile!

Här är lite bilder från utbytestiden:

På universitets restaurangerna (RU) serveras bönor och ris (med något kött och någon frukt) till lunch och middag för ca 3-4 kr (per portion)!
Det har varit mycket tal om strejk på universiteten på grund av ”teknikernas” lön!
Detta är en fin mural utanför psykologi institutionen på universitetet!
Sköldpaddor i Porto Alegres Botaniska trädgård!
Jag fick följa med på hike!
Churrascarias (steakhouses) är väldigt vanliga i Brasilien och anses vara typiskt för landet! Jag provade kycklinghjärta, vilket var överraskande gott!
Detta är jag i Curitibas Botaniska trädgård!
I Curitiba tog vi tåget till Morretes som är en liten ort ungefär 70 km bort. Tåget går igenom bergen och naturen!

Universitetet här tar emot relativt få internationella studenter om man jämför med exempelvis Lunds universitet. Cirka 1% av studenterna på mitt värduniversitet är internationella. Det har inneburit att jag har har fått vara aktiv själv när det kommer till att träffa andra internationella studenter men även andra studenter överlag. Den aktiviteten som skolan anordnade för oss internationella studenter var en informationsföreläsning följt av en guidad tur veckan innan lektionerna började.

Men det finns många att träffa och det hjälper att brasilianare generellt är väldigt lätta att prata med! Hittills har jag träffat och hängt med internationella studenter från Japan, Frankrike, Argentina, Spanien, Belgien och Italien! Tips är att försöka leta upp internationella studenter från närliggande universitetet och försöka bo där det finns andra internationella studenter.

Funderar du på ett utbyte eller en internationell möjlighet överlag så har Lunds universitetet avtal med flera länder och universitetet! Här kan du läsa mer om de avtal som finns! Det är aldrig någon garanti att man får åka på utbyte men goda möjligheter finns!

Det är nog också viktigt att poängtera att allas utbyten kan se väldigt olika ut beroende på land, kultur, ens egna förutsättningar och så vidare! Tips är att läsa de reseberättelser som finns!

Tjolahopp!

/Nicole, psykologstudent