Min väg till Lunds universitet!

Det är inte helt lätt att veta exakt var man vill ta vägen efter gymnasiet. Om du vill plugga vidare behöver du dels bestämma var du vill studera och dels vad du vill studera. Jag gick själv på gymnasiemässan i Stockholm under gymnasiet och gjorde studiebesök både på Uppsalas universitet och Lunds universitet när de hade Öppet hus. Jag visste vad jag ville studera till men jag var inte helt säker på vilket universitet eller om jag skulle kunna bli antagen. Jag hade en kompis som var helt inställd på Lund sedan början på gymnasiet och hon hade även en syster som studerade i Lund. Det var den kompisen som fick mig och resten av mitt kompisgäng att åka på Lunds Öppet hus under våren 2018.

Universitetshuset i Lund (mars, 2018)!
Första gången i Lunds domkyrka (mars, 2018)!

Jag kom dessvärre inte in på psykologprogrammet i Lund hösten 2018, vilket jag hade rangordnat som etta, eller på något annat psykologprogram som jag hade rangordnat under Lund. Men när jag sökte till universitetet för vårterminen 2019 så kom jag in på socionomprogrammet, vilket jag tackade ja till! För mig blev Lund en prioritet när jag såg hur bra mina två kompisar som hade börjat en termin innan mig hade det. Lund hade mycket att erbjuda när det kom till alla typer av studentliv. Det fanns många aktiviteter och personer att lära känna i Lund, till exempel i ens klass, ens studentförening, på nationer, i spex, studentkörer, studentorkestrar, radio och så vidare.

Efter socionomprogrammet sökte jag till psykologprogrammet. Denna gång blev jag först antagen till psykologprogrammet på Karolinska Institutet, vilket innebar att jag tog mitt pick och pack till Stockholm och flyttade in hos mina föräldrar. Däremot blev jag reservantagen till Lunds universitet efter fem dagar på Karolinska Institutet. Jag hade då bott i Lund i cirka fyra år och stortrivdes med min vardag och mina sociala sammanhang där. Detta gjorde så att jag, trots flytt över halva landet bara någon vecka tidigare, valde att flytta tillbaka till Skåne ännu en gång. Höstterminen 2022 började jag därmed på psykologprogrammet i Lund. Om du vill veta mer om hur jag kom in på psykologprogrammet, kan du läsa mitt tidigare inlägg här!

Jag vill inte sticka under stol med att det också kan vara svårt att flytta långt hemifrån (om så är fallet för dig också)! Den första terminen i Lund var väldigt kul men stundtals ganska jobbig eftersom man byggde upp sitt liv lite från start. Det var första gången jag flyttade hemifrån, vilket också bidrog till en viss stress när man helt plötsligt behövde ta hand om sig själv. Men många studenter är i samma situation. De allra flesta som börjar plugga i Lund är lika taggade som du att hitta vänner och sammanhang där man trivs!

Anmälan är öppen fram till 15 april!

Jag hoppas att detta inlägg gav dig något nyttigt eller bra! Kom ihåg att anmälan för att ansöka till högskola/universitet är öppen fram till den 15 april!

Tjolahopp!

/Nicole, psykologstudent