Vattenflaskan, kaffetermosen och matlådan – treenigheten!

AF-borgen
AF-borgen, eller Akademiska Föreningens hus, är en ikonisk byggnad i Lundagård som sedan byggnationen varit en central del i det akademiska hjulet i Lund.

Kaffet är slut, eller: Utan koffein, mår jag som ett svin!?

Mäktiga domkyrkan står stolt i kvällssolen!

Glad onsdag!

Ja, en vattenflaska som inte sköljts rent eller diskats på ett par dagar, den luktar ju rentav skit! Så steg ett, diska vattenflaskan, och sedan steg två, fixa en vattenflaska. Fel ordning? Tror inte det. Det är viktigt att svepa i sig sin beskärda del vatten under dagen, det behöver du. Härnäst, en hörnpelare hos varje student; kaffe! En termos med megastarkt brandmanskaffe får dig att bli dels skakig om händerna, dels pigg och förhoppningsvis fokuserad. Sist, men absolut inte minst, men antagligen sämst; matlådan! Yesbox, dina knappt mediokra matlagningskunskaper sätts på prov, vilket oftast resulterar i en enklare gryta. En gryta som du trycker i dig, både utan att skämmas och egentligen tycka det smakar inte så bra. Du trycker i dig den där grytan, och säger till dig självt att givetvis är det bättre med en matlåda, än att käka ute! Det är ju så mycket bättre, billigare och smidigare. Visst, billigare är det ju, men är det verkligen godare?

Vad är den bra matlåda då? I egenskap av en tolvårings matsinne, så bör svaret givetvis vara spaghetti och köttfärssås! Det är alldeles för pretentiöst och töntigt att kalla det för ragù alla bolognese, eftersom receptet du utgår från med största precision, är försvenskat ändå. Ifall du skulle vilja ha en kall matlåda, som inte behövas värmas på, vilket är väldigt smidigt, så är en bön- och/eller kycklingsallad väldigt gott. Matlådan förenklar också vardagen, du behöver inte tänka på något, det är bara till att packa med den.
Tips: Käka lunch på nationer, det är billigt!

Gamla kirurgen på Sandgatan.

Så det är mina tips till er, ta med er en vattenflaska, en termos med (super)starkt kaffe och en matlåda, det gör hela dagen så mycket bättre!

Ha det fint och ta hand om er.
Alles gut, Dante!

november 17, 2021