Lund – en stad att promenera i

Lund presenteras ofta som den perfekta cykelstaden då Lund 2014 vann pris som Sveriges bästa cykelstad. (Här och här har vi diskuterat om cykling i Lund tidigare) Jag vill dock utmana titeln och hävda att Lund är den perfekta staden för de som föredrar promenadskorna framför hjul. Jag ska därför berätta om mina två favoritrundor som jag brukar ta.

Blogg_trad_pa_aker_tree_on_field_Dennis_Widmark_blog
Solnedgång under en av mina promenader på Ladugårdsmarken utanför Lund

Ladugårdsmarken – den mest avkopplande platsen i Lund?

I mitt förra inlägg berättade jag om att jag är introvert och om vikten att välja aktiviteter som ger en energin tillbaka efter en vecka med mycket social interaktion. För att ladda upp batterierna brukar jag ta en promenad till Ladugårdsmarken utanför Lund. Det tar bara tio minuter att gå dit från min lägenhet, vilket är en av anledningarna till att jag tycker att Lund är en sådan bra promenadstad. Du kan vara inne i stan men gå åt valfritt håll i max 30 minuter så är du ute i naturen.

Ladugårdsmarken är mitt favoritställe här i Lund. Det är tyst och avkopplande, helt utan distraktioner. Hit brukar jag gå och antingen ta hela rundan kring en liten damm som finns här, eller så brukar jag sätta mig ner i gräset med min kamera och fotografera.

En av två tjurar på Klosterhöjden

Klosterängshöjden – kullarna med tjurarna

Om jag känner att jag den senaste tiden har gått alldeles för mycket till Ladugårdsmarken brukar jag ta en sväng förbi Klosterängshöjden. Först brukar jag ta en sväng förbi MAX IV och ESS för att sedan hälsa på tjurarna uppe på Klosterängshöjden. Härifrån ser man ända bort till Danmark, och du kan utan problem se både Barsebäck, Turning Torso och Öresundsbron.

Turning Torso och Öresundsbron sedda från Klosterängshöjden

Lund är en stad att promenera i

Självklart finns det fler ställen i Lund att promenera på. Med en mängd parker, mysiga smågator och närhet till naturen är Lund en perfekt stad att promenera i. Ladugårdsmarken och Klosterängshöjden är dock mina favoriter.

Vad tror du att du kommer göra när du börjar studera i Lund? Kommer du vilja ta dig fram snabbt med cykeln, eller kommer du då och då unna dig en långpromenad för att bättre uppleva det Lund har att erbjuda?

// Dennis Widmark – Civilingenjörsstudent: Maskinteknik med Teknik Design

februari 22, 2015