Livet som alumn – En påbörjad livsresa

I mitt förra inlägg, (alldeles för länge sedan) så beskrev jag att jag precis hade fått mitt första jobb. Nu har jag jobbat i cirka en månad och sakta men säkert börjar man komma in i rollen. Som Emelie beskriver i sitt inlägg så ger studierna en förberedelse för att arbeta strukturerat, prioritera rätt saker och att anpassa sig efter deadlines.

Nu tänker du “lugn och fin, serpentin. Hur hjälper det egentligen?”

Under studierna får man väldigt mycket frihet under ansvar. Labbar, inlämningar, grupparbeten, tentor och uppsatser. Det gäller att strukturera och prioritera för att kunna få bra resultat eller som för vissa – mer ledig tid. En “studiegrej” som jag har plockat med mig är att anteckna i en app, Wunderlist, Google Docs, OneNote, Excel, Word, you name it. Det ger en snabb överblick över dagens “to-do list” som man snabbt kan beta av.

Nog om skolan. Får flashbacks till uppsatsskrivande, AKC (Anonyma Kaffeholics) samlingar och lediga fredagseftermiddagar. Idag jobbar jag på iStone AB i Malmö som Business Intelligence-konsult. Eller kort och gott, dataanalytiker.

IMG_0571
Min arbetsplats närmast till höger. Kontoret har cirka 60-70 personer. Väldigt öppet landskap med “sexstolars-öar” dvs tre stolar rygg mot rygg :).

Morgonen:

Jag plankar sömndrucket in någon gång mellan 07:45-08:15 och startar upp datorn. Styr mina fina 43:or mot kaffemaskinen och insuper lite svart guld innan det blir mer administrativt. Läsa mail, kolla igenom dagens “to do-list”, läsa Microsofts bloggar för att försöka snappa upp någon av värde samt starta upp testmiljöer (en “virtuell” dator som har alla program man behöver, redan förinstallerade).

Förmiddagen:

Här har jag som mest energi precis som i skolan och då gäller det att ligga i. Försöker angripa problemen med data(t). Vilken information vill en slutanvändare se? Försäljning? Jämföra försäljning över år? Över produkt? Över segment?

Dessa frågor sitter jag med samtidigt som jag bearbetar siffrorna och texterna. Detta kan ta en hel förmiddag. Man brukar säga att en dataanalytiker (BI-konsult) har en regel “80/20” heter den. Det vill säga, 80% av tiden sitter du och bearbetar, omformar, förädlar informationen (i kulisserna) för att sedan få göra det roliga.

Eftermiddagen:

Efter lunchen blir det lite segt att komma igång igen men framåt klockan 14 är energin tillbaka och förmiddagens information är nu färdigbearbetat och jag får börja med att göra roliga dashboards! Bland mina arbetsuppgifter är skapandet av det visuella, det överlägset roligaste. Att få se allt ens egna jobb i kulisserna användas men framförallt förstås, av alltifrån IT-människor till mer “icke-tekniska” människor är fantastiskt! Runt 16:30-17:15 går jag ut och sätter mig på tåget till Lund tillsammans med halva jordens befolkning.

Är varje vecka likadan för en IT-konsult?

Givetvis inte. Kundbesök, Workshops, utbildningar, representation etc. Det finns stora chanser som konsult till att få resa, träffa människor, jobba individuellt eller i grupp. Mina chefer har själva studerat Systemvetenskap i Lund någon gång på 90-talet (en av dem var klasskamrat med självaste dj:n Axwell!).

Under senaste veckan fick jag flyga med till Stockholm och Akalla, till Microsoft för en workshop i deras nya verktyg Power BI. En nyttig och väldigt rolig erfarenhet. I skrivande stund är klockan 22:35. Imorgon bär det av till Stockholm igen för interna utbildningar inom iStone.

IMG_0569
Morgonflyget klockan sju till Stockholm 🙂

IMG_0570
Microsofts kontor i Stockholm. Självklart har de en myshörna med Xbox One och Halo fem 🙂

Summa summarum?

Jag är väldigt nöjd med mitt val av Systemvetenskap och dess bredd. Många av mina vänner har blivit rena utvecklare, webbutvecklare, integrationsutvecklare, riskhanteringskonsulter, dataanalytiker osv. Så valmöjligheterna är stora för de som är intresserade av organisation, ekonomi, IT och människor.

Tills nästa gång, mina kära, 23 miljoner unika besökare!

Allt gott,

Omar