Kurs eller program – två vägar till examen

En mysig och pittoresk kullerstensgata i centrala Lund!

Oavsett om du läser ett helt program eller fristående kurser kan du efter några års studier ta ut en examen.

Domkyrkan i solnedgången, med en iskall och klarblå himmel i bakgrunden!

Om du läser ett program så pluggar du oftast tre–fem år tillsammans med samma klasskompisar. Ni läser gemensamma ämnen inom ramen för ert program. Programmen finns på grundläggande och avancerad nivå med olika inriktningar.

Om du hellre sätter ihop din utbildning på egen hand så kan du läsa fristående kurser. Då väljer du själv vilka kurser och ämnen som du vill läsa. På så vis sätter du ihop en utbildning med en egen profil som kan leda fram till tre olika examen: Filosofie kandidatexamen, Ekonomie kandidatexamen eller Politices kandidatexamen. Inom ämnesområdet samhällsvetenskap samt humaniora och teologi finns särskilt goda möjligheter att sätta ihop en egen examen.

För att ta ut en examen ska du ha sammanlagt tre års heltidsstudier bakom dig, varav minst tre terminer inom samma ämne – det vill säga 90 hp. Det motsvarar grund-, fortsättnings- och kandidatkurs i samma ämne.

Fördelen med att läsa program är överskådlighet. Det finns en genomtänkt struktur för utbildningen och du vet på förhand vilken examen den leder till. Den stora fördelen med kurser är flexibilitet och valfrihet. Du väljer själv vilka kurser som ska ingå i din utbildning och du kan göra dina val under utbildningens gång.

Du börjar alltid dina studier på grundläggande nivå, oavsett om du läser program eller kurser.

Universitetsbiblioteket (UB), även den i en vacker solnedgång!

Jag vill även påminna om att Lunds universitet kommer arrangera ytterligare två stycken livesändningar på det officiella Instagram-konto. Det kommer ske den 11 april, 14:00 och 16:00 – så håll utkik! Det går även att se tidigare livesändningar. Jag kan varmt rekommendera att även följa Lunds universitets Instagram-konto. Det är nämligen så att varje vecka håller en student i kontot och ger en inblick i sin vardag. Glöm inte att lägga till “lundastudent” på Snapchat, för att även där följa en student under en vecka!

Digitalt Öppet hus 2021
Ta del av Lunds universitet på distans, i lugn och ro var du än befinner dig! Det bjuds på tre poddavsnitt, fem live-söndagar, en rundtur på campus, en rundtur på en nation och filmer som (vi hoppas) ger dig svar på de frågor du har om ditt studieval. Det finns även möjligheten att ställa frågor till både studievägledare och studenter.

Glöm inte heller att spana in Lunds universitets officiella YouTube-kanal, där finns det ett stort utbud av korta filmer som kan hjälpa dig att få svar på dina frågor!

Ansökningsperioden är öppen just nu (15 mars–15 april), så passa på att besöka Antagning.se, och sök till Lunds universitet!

Ha det fint och ta hand om er.
Alles gut, Dante!

Vidare läsning:
Kurs eller program – två vägar till examen via Lunds universitets officiella hemsida
Två vägar till en examen – hur funkar det? via YouTube

april 6, 2021

Grundläggande info Studier