Hur ser en pluggdag ut?

Ergonomi a la student

Hallå!

Hoppas att ni mår bra, och kan njuta av en (förhoppningsvis) solig helg. Idag tänkte jag visa hur en vanlig pluggdag kan se ut från start till slut. Jag försöker behandla mina pluggdagar som normala arbetsdagar, och spara fritid till kvällar och helger. Här kan ni läsa mer om hur jag tänker kring att orka ta sig igenom en hel utbildning!

07:00
Klockan ringer, och jag snoozar. Det är egentligen en sån där smart väckarklocka som börjar väckningen med att tändas långsamt, så att det inte blir en total chock för systemet att vakna. Men det räddar ändå inte mig (suck).

07:20
Mitt andra larm går av, och nu går jag upp. Direkt ut i köket, sätter på kaffe och gör min frukost. Ibland sätter jag på SR-appen för att lyssna på nyheterna. Det hjälper mig att vakna till.

08:00-11:30
Jag dukar av frukosten och ställer fram allt jag behöver för min pluggdag.

Jag kallar den “ergonomi a la student”.

Jag sätter på en skön plugg-spellista på Spotify, ibland blir det jazz och ibland blir det lo-fi. Nu börjar jag lösa mina plugguppgifter, och jag använder mig av Pomodoro-metoden för att orka ta mig igenom en hel dag. Lunch tar jag när jag börjar bli hungrig, och jag brukar hålla den ca en timme för att få en riktig paus.

För att ha koll på vad det är jag håller på med har jag gjort ett excel-dokument med läsanvisningar, övningsuppgifter etc. Det hjälper mig att hålla fokus, och att inte drunkna i att känna mig överväldigad.

Tack vare detta håller jag koll på hur jag ligger till och vilken uppgift jag ska ta tag i härnäst. Det gröna har jag avklarat, och det gulmarkerade är vad jag har påbörjat.

12:30-17:00
Jag fortsätter med Pomodormo-metoden efter lunch. Någon gång på eftermiddagen kommer jag att få en energi-dipp (händer alltid). Så jag har faktiskt övat på att ta en nap (jag har haft riktigt svårt att somna mitt på dagen)! Och det kan nog vara det absolut skönaste! Min nap är på ca 30-40 minuter. Sen fortsätter jag pluggandet, kanske med en kopp kaffe och mellanmål bredvid.

17:00-kväll
Omkring kl 16/17 tar min pluggdag slut beroende på hur jag känner och när jag kom igång på morgonen. Jag ser till att plocka undan allting (jätteviktigt), och om det är fint väder tar jag mig ut på en promenad innan middagen. Eller så gör jag lite yoga, här kan jag speciellt tipsa om Adrienne’s yoga för nacke och axlar efter en stillasittande dag.

Om du vill läsa mer, så har Angelica skrivit om motivation vid hemmaplugg.

april 19, 2020