Hur får man råd att plugga utomlands?

Omslagsbild: Hur får man råd att plugga utomlands?

Just nu är det många som är i den exalterande processen av att ansöka till universitetet. Någonting som många vill kunna ta del av genom programmen de ansöker till är utlandsstudier, och jag ska inte ljuga – personligen var det ett av de viktigaste kriterierna som mina programval skulle uppfylla. Likt många andra ställde jag mig dock frågan: hur kan man finansiera en utlandstermin när tiden är kommen?

Det må vara långt kvar tills en eventuell utbytestermin närmar sig, men för den nyfikne kan det ändå kännas skönt att veta hur man kan förbereda plånboken på ett studentliv utomlands.

💸 Dessa finansieringsmedel kan användas för en utresande Lundastudent:

• Vanligt CSN + merkostnadslån: Du kan ansöka om bidrag och lån som vanligt via CSN, men du kan också ansöka om utökat lån för att täcka t.ex höga levnads- och resekostnader. Detta lån kallas för merkostnadslån där lånesumman är individuell då den utgörs av ditt specifika ekonomiska behov. Hela eller delar av beloppet kan utbetalas i förskott om man önskar – annars sprids utbetalningen ut över månaderna tillsammans med ditt vanliga CSN.

• Sparkonto och fonder: Jag skapade ett specifikt sparkonto för utlandsstudier på min bankapp där jag till och med la in en bild på Singapore som omslagsbild. Där satte jag även ett sparmål som jag gjorde mitt bästa för att nå vilket motiverade mig att överföra en specifik CSN-summa månatligen och att extrajobba vid sidan av mitt program!

• Stipendier via Lunds universitet (LU): Många stiftelser är anknutna till LU. Istället för att söka varje enskilt stipendium från dessa stiftelser, kan du enkelt (alltså verkligen superenkelt) skicka in en ansökan om alla stipendier du är kvalificerad till via universitetets stipendiebas. Stipendierna indelas i två kategorier:
    1) Resestipendier som kan sökas både på höst- och vårterminen varje år, och
    2) Universitets- och nationsstipendier som kan sökas på vårterminen varje år.

• Stipendier från ditt utlandsuniversitet: Många av LUs partneruniversitet som man kan bli nominerad till erbjuder olika stipendier. De som blivit nominerade för utlandsstudier via Erasmusavtalet är även garanterade ett Erasmusstipendium

• Nationsstipendier via nationerna: Nationerna i Lund utlyser stipendier som deras medlemmar kan söka varje termin utöver de som kan sökas via LU. Vissa nationer som samarbetar med varandra, t.ex före detta Skånska Nationen (Helsingkrona, Kristianstads, Lunds, Malmö och Sydskånska nationen), utlyser även stipendier ibland som alla medlemmar från samtliga inkluderade nationer kan söka.
    💡 P.S eftersom man kan vara medlem i max två nationer samtidigt, så kan det vara en idé att bli det för att dubbla dina chanser att få ett nationsstipendium eller två! Varför inte bli medlem i en av de skånska nationerna då också (wink)?

• Stipendier via Akademiska föreningen (AF): Varje termin kan alla som är medlemmar i Studentlund ansöka om allmänna AF-stipendier. AF utlyser även stipendier specifikt för personer som ska plugga i Norden och Paris.

• Övriga stipendier: Det finns stiftelser som inte är anknutna till LU eller Lunds nationer som man kan söka stipendier genom, och LU har listat några övriga ställen du kan kolla in på här. Ibland erbjuder även studenternas hemkommuner stipendier vilket kan vara bra att kolla upp.

Skriv ner deadlines för de olika stipendieansökningarna och ansöka till så många du bara kan – du har ju ingenting att förlora! Kolla även upp om du skulle kunna beviljas bostadsbidrag för att få lite extra kirr i kassan trots att du eventuellt hyr ut ditt boende.

Lycka till, och dröm stort! 💭

/Märtha
Kandidatstudent i Strategisk kommunikation