Hur är det att plugga i Singapore?

Jag måste erkänna, det är lätt att glömma att studier är syftet med ens utlandstermin ibland. De flesta utbytesstudenter åker inte utomlands bara för att plugga, utan även för att upptäcka ett nytt land – och för många är det sistnämnda den främsta motivationen (guilty 🙋🏼‍♀️).

Det är dock viktigt att lära känna studiekulturen snabbt och vad det är som gäller på partneruniversitetet i fråga man blivit nominerad till. På så sätt blir det lättare att vänja sig vid det nya skolsystemet och att hantera sina studier, så att man får mer tid över till att just uppleva stället man är på!

University Town på NUS campusområde.
University Town som ligger på campusområdet för NUS

Det finns både likheter och skillnader mellan Lunds universitet (LU) och National University of Singapore (NUS) gällande hur det är att plugga på respektive ställe. Hittills är dessa mina främsta personliga takeaways:

• Flera kurser läses samtidigt på NUS. För heltidsstudier krävs det att jag läser 30 hp per termin oavsett vilket land jag befinner mig i. Medan jag i Sverige pluggar 1 kurs i taget, läser jag i Singapore 5 kurser á 6 hp samtidigt under hela terminen. 👉 För mig har detta helt klart varit det mest förvirrande som nybliven NUS-student då det känns som ett informationsöverflöd i flera kanaler samtidigt – men med planering är det helt klart hanterbart!

• Mer pluggtimmar förväntas på NUS. På mitt utlandsuniversitet önskar professorerna att vi lägger ner 10h per kurs. Totalt förväntas det alltså att jag pluggar 50h i veckan på NUS (!!!) i kontrast till 40h i veckan på LU. 👉 Med handen på hjärtat lägger jag inte ner det önskade timantalet på studier varje vecka, utan försöker istället att 1) fokusera på huvudkoncepten i vardera kurs, och 2) göra det bästa jag kan med så lite effort som möjligt. Mitt fokus är inte att få högsta betyg på NUS då de ändå översätts till Pass eller Fail i Sverige.

• Du har ett fast schema på NUS. Varje vecka i vardera kurs på NUS har man 1 föreläsning och 1 tutorial (eller 1 labb för de som läser naturvetenskapliga/tekniska kurser) vilka är obligatoriska. En tutorial är ett lärotillfälle som sköts i mindre grupper om 15-25 studenter, där fokus ligger på att diskutera och presentera föreläsningsinnehåll och kursuppgifter. På LU skiftar istället oftast lärotillfällena från vecka till vecka, och vanligtvis är det endast under seminarium och kortare stunder under föreläsningarna vi får möjlighet att diskutera kursinnehåll.

Omväxling av studiemiljö
Mina två favoritstudieplatser – ett café i Rochor och mitt studentrum

• Du uppmuntras till att vara mycket aktiv under lektioner på NUS. En procentandel av ditt totala betyg utgörs faktiskt av hur väl du bidrar till diskussion och “tankenötter” under främst tutorials men även föreläsningar – vare sig det är att knyta an läroinnehållet till läsningen som bör göras innan eller att ställa frågor som stimulerar oss till att tänka på relevanta saker eller i rätt banor. 👉 Personligen känner jag att mitt mod att tala inför folk har vuxit tack vare detta, och jag känner även att jag lärt mig innehåll mycket snabbare här än på LU eftersom vi verkligen övar på att elaborera på det vi ska examineras på!

• På NUS testas du ibland på dina faktakunskaper. Detta är nytt för de flesta svenska studenter som inte läser ett naturvetenskapligt eller tekniskt program (like me). Ofta får vi multiple choice question (MCQ) exams som antingen är open-book (du har tillgång till litteratur under provet) eller close-book (tvärtom). Jag är väldigt ovan vid detta då jag på mitt samhällsvetenskapliga kandidatprogram på LU i princip uteslutande examineras baserat på min förmåga att självständigt reflektera/analysera/argumentera.

Prioritera studierna om och när du åker iväg på utlandsstudier, men ta det inte för seriöst! Ta vara på chansen att uppleva platsen du kommer befinna dig på när du har den, och ha kul! 😁

/Märtha, Kandidatstudent i Strategisk kommunikation

Kolla in hur en vecka i Singapore kan se ut! 👀

Första dagarna i drömlandet – En kronologisk bildserie