Fira valborg i Lund som nykter introvert

2015-03-22 12.27.24En stor del av Lunds studentkultur utgörs utav valborgsfirandet, eller “Siste april” som det också kallas här. Det är Kvalborg, Valborg, Finalborg och allt vad det heter. Det är därför inte konstigt att det redan har skrivits två inlägg om ämnet här på bloggen den senaste veckan (här och här). Dessa inlägg tar dock bara upp den traditionella bilden utav firandet i Lund. Det traditionella valborgsfirandet för en student är dock något som inte alla uppskattar. Jag tänker därför skriva andra delen av min “Introvert i Lund”-serie och beskriva hur du som nykter introvert kan fira valborg i Lund.

En valborg utan brasa är ingen valborg

Jag har alltid tyckt om valborg. En av mina värsta upplevelser under min barndom var att jag blev sjuk på valborg och därför inte kunde gå och se någon brasa. Det visar rätt tydligt mina känslor för valborg. Man kan säga att jag helt enkelt är rätt konservativ när det gäller valborgsfirande. En valborg är ingen valborg utan någon brasa. Det var därför mer eller mindre en chock när jag firade valborg i Lund för första och enda gången.

Det traditionella valborgsfirandet går i grova ut på, utifrån perspektivet som nykter introvert, att gå upp alldeles för tidigt, ta sig ner till Stadsparken i Lund, sitta på lerig filt i kylan och “umgås” med onyktert folk du inte känner. Ingen brasa, ingen glädje och definitivt ingen värme. Jag klarade av det hela i en timme innan jag gick hem, satte på en film på Netflix och drack en kopp te.

Fira valborg som nykter introvert

Hur kan man då som nykter introvert fira valborg i Lund? Om man bortser från fiaskot i Stadsparken har jag spenderat valborg på två olika sätt. Det första sättet var att gå på treföreställningen på bio med min kompis där vi hade hela salongen för oss själva. Det var väldigt tillfredsställande måste jag säga att kunna gå förbi alla studenter i Stadsparken och känna att jag slapp vara där. Det andra sättet jag har firat valborg i Lund är genom att ha grillkväll med vänner. Det var betydligt trevligare än min timme på en lerig filt kan jag säga.

Det finns en hel del andra sätt du kan fira valborg på också. Det hela gäller att utnyttja det faktum att i princip alla studenter är i Stadsparken. Varför inte passa på att gymma eftersom du har hela gymmet för dig själv? Eller varför inte ta en shoppingtur då det inte är några köer i butikerna? Möjligheterna är helt enkelt oändliga.

Valborg i Stadsparken kan vara roligt

Det tar emot att säga det, men att fira valborg i Stadsparken kan faktiskt vara roligt. Det är trots allt tusentals studenter som vallfärdar dit varje år. Jag är minst sagt en minoritet i min uppfattning av valborg i Stadsparken. Dock står jag fast vid min uppfattning att det finns roligare sätt att fira valborg på, men å andra sidan, så länge jag får min brasa brukar jag bli glad ändå.

april 28, 2015

1. Caroline

Hej Dennis,

Jag håller med dig om i princip varenda ord, tyvärr måste jag säga. Jag har valt att avstå från alkohol sedan jag var 19 (är 28). Under mina tre första år som student på en annan ort i Sverige var detta accepterat av mina kursare, som inte heller valde att tillbringa valborg i berusat tillstånd. Sedan kom jag till Lund för att läsa min master. Jag tror inte att jag kan beskriva min tid här med något annat ord än utanförskap när det kommer till sättet att fira olika högtider här. Det är fylla, skrik och allmänt jobbigt för den som inte väljer att dricka. Jag tycker att det är svårt att umgås med mina kursare när jag själv är nykter, de är helt enkelt för onyktra.

Ville bara säga att du inte är ensam om dina känslor.
    Hoppas att du ändå får en fin valborg, och att du liksom jag ändå väljer att titta på brasan i morgon 🙂

2. Dennis Widmark

Hej Caroline,

Skönt att höra att jag inte är ensam. Alkohol är tyvärr en för stor del utav den lundensiska studentkulturen. Dock uppfattar jag det inte som att man som nykter blir utanför. Det hela handlar om att man som nykter helt enkelt inte har roligt med onyktra och därför dras sig till att göra roliga saker med andra nyktra istället.

Hoppas du fick en fin Valborg du med =)

3. Fira Valborg i Lund som nykter introvert – Dennis Widmark

[…] Jag har därför idag skrivit ett blogginlägg på Lundastudent om hur du som nykter introvert kan fira Valborg i Lund. Du kan läsa inlägget […]

Kommentarsfältet är stängt.