Bo i Malmö, plugga i Lund

Hejhej, hallå!

Nu är vi inne i en period där det är dags att ansöka till kurser och program på antagning.se. Därför tänkte jag kombinera lite bra-att-veta om ansökningen med min boendesituation i detta inlägg.

Boende

Jag älskar att bo i Malmö. Jag älskar även att plugga i Lund. Det betyder att jag behöver pendla dagligen, vilket jag för det mesta också tycker om. Det tar mig ca. 40 minuter att ta mig från min lägenhet i Malmö, till mitt klassrum i Lund, det hade gått ännu snabbare om jag cyklade istället för att gå till och från tåget. I kollektivtrafiken kan man dessutom hitta på lite massor av skoj, bland annat:

• Läsa en bok
  • Lyssna på podd/musik
  • Titta på gårdagens föreläsning
  • Lära sig något nytt (det finns flera appar för språk, ordförråd, etc.)
  • Tjuvlyssna på främlingar
  • Njuta av utsikten (det skånska landskapet kan vara ganska rogivande, tänker tala mer om detta i framtida inlägg)

Ofta finns det även fler studenter i klassen som bor i Malmö, ni kanske kan pendla tillsammans?

Jag flyttade till Malmö redan innan jag började studera vid Lunds universitet och kände att jag gärna ville bo kvar där även när jag hittat rätt utbildning i Lund. I många hänseenden är Lund “bättre” att bo i, men i andra är Malmö överlägset. Malmö har ett stort utbud av underhållning, restauranger, museer, sportanläggningar och badplatser. Dock har båda städerna fina områden att gå med hunden, nära till kollektivtrafiken och breda kulturella utbud.

Bor du i Lund slipper du dessutom bli påverkad av de få gånger tågen är inställda. Det är ofta så att många av dina klasskamrater kommer att bo i Lund och därmed ha närmre nationerna och en del av evenemangen. Vill man vara nära studentlivet är det nog bäst att bo i Lund, men vill du bo kvar i Skåne även över julen och sommaren, rekommenderar jag Malmö istället.

Ansökning

När det kommer till ansökningen (som är öppen t.o.m 17 april), går det att välja på program och kurser. Går man ett program, har man garanterad plats på en hel del kurser, men dessa måste du fortfarande söka till varje termin. Detta då administrationen ska kunna hålla koll på hur många som faktiskt är tänkta att gå kursen. Söker man istället fristående kurser (kurser som inte nödvändigtvis ingår i program) kan man söka lite vad som, men har ingen garanterad plats. Det är ett bra sätt att testa olika ämnen eller hur det är att studera vid universitetet. Fanny skriver bra om fristående kurser, läs hennes inlägg för mer info!

Ha en superfin dag!
//Lovisa

mars 29, 2023

2 comments

1. Marianne Olsson

Kul! Vilken fin karta, och jag älskar att tjuvlyssna på främlingar också. Tack för den fina bloggen!

2. lovisar

Tack Marianne! Vad roligt att du gillar inlägget. Såklart får man tjuvlyssna med viss finess 😉

Kommentarsfältet är stängt.