Att vara aktiv inom kåren och studierådet

En stor del av Lundalivet är att engagera sig i olika saker parallellt med studierna. Spex, kör och orkester är några exempel på vad du kan göra, men du kan också alltid bli aktiv i din kår eller studieråd (eller båda).

Inom kåren, som jag är aktiv i, finns det många olika poster som du kan välja mellan som t.ex. festkommittén och sportkommittén. Ofta innebär det att organisera olika events men man kan även sitta i kommittéer som engagerar sig i utbildnings- eller jämställdhetsfrågor. Du kan alltid välja ifall du vill ha en position man behöver lägga mycket tid på eller en lite mindre krävande. Det finns något för alla!

Man måste dock tänka på att inte ta på sig för mycket. Det är lätt att glömma att man samtidigt måste plugga och inte gå in i väggen. Nyckeln ligger i en jämn balans mellan studier och studentliv. Personligen tycker jag att det man får ut av att engagera sig i kåren är värt det i slutändan. Det är ett bra sätt att träffa kompisar men även knyta kontakter inför framtiden (och det ser snyggt ut på CV:t).

Förresten om du inte har märkt så är antagning.se nu öppen för att söka kurser och program på universitetet.

Vi hörs,

/Jiannis, student