Att sätta ihop sin egen examen

Hejsan allihopa!

Idag tänkte jag berätta lite hur det gick till för mig att läsa fristående kurser och plocka ihop min egen examen! När jag började studera läste jag först ett halvår på kandidatprogrammet i historia innan jag bytte till att läsa litteratur. Min dröm har alltid varit att läsa litteratur men när jag började studera 2021 fanns inget program i litteratur vid Lunds Universitet (det finns det dock nu!). Jag tyckte det kändes för läskigt att börja läsa fristående kurser för att plocka ihop min examen och därför fick det bli historia istället.

Efter en termin valde jag dock att söka grund- och fortsättningskursen i litteraturvetenskap och hoppa av historieprogrammet, vilket jag är väldigt glad för även om jag fortfarande tycker om historia. Sedan gick jag vidare till att läsa kandidatkursen samt diverse strökurser och på så sätt fylla ut de 180 högskolepoäng som krävs för att ta ut en examen. En fördel var också att de 30 poängen jag hade läst på historieprogrammet kunde räknas till de fristående poängen jag behövde i min examen, på så vis brann de inte inne när jag bytte. Dessutom hade jag möjligheten att infoga flertalet sommarkurser i min examen, vilket gjorde det möjligt för mig att ta ut min examen lite tidigare!

Allt detta för att säga att det inom många områden går minst lika bra att läsa fristående kurser och sätta ihop en egen kandidatexamen som att läsa ett program. Man ska dock tänka på att detta inte gäller alla utbildningar, exempelvis utbildningar som resulterar i en yrkesexamen som läkare eller jurist. Här nedan kommer lite tips på hur man läser fristående kurser!

• Grundkurs, fortsättningskurs och kandidatkurs inom samma ämne är ett krav.
  • Det krävs en godkänd B- och C uppsats för att begära ut en examen.
  • Precis som i ett program är det 180 högskolepoäng som krävs för examen varav 90 inom samma ämne.
  • Läser du fristående kurser och tar ut en examen får du antingen en Filosofie kandidatexamen, Ekonomie kandidatexamen eller Politices Kandidatexamen, vilket ämne du har din examen i specificeras på examensbeviset.
  • Jag skulle rekommendera att ha löpande kontakt med en studievägledare under hela utbildningen för frågor och vägledning, så att man kan vara 100% säker på att man läser rätt kurser och så vidare.
  • Enligt universitets hemsida och mina egna erfarenheter finns det goda möjligheter att sätta ihop en egen examen speciellt inom samhällsvetenskap och humaniora-teologi.
  • När du är klar med dina studier måste du själv ansöka om examen. Oftast kan detta göras via Ladok, men vissa utbildningar kräver blanketter.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att fristående kurser varken är bättre eller sämre än ett program, det handlar helt enkelt om vad som passar en själv bäst. Men var inte rädda att söka fristående kurser om ämnet ni är intresserade av inte ges som program! Dessutom har vi jätteduktiga studievägledare som kan hjälpa en igenom hela processen eller om man behöver fråga något om vilka kurser man kan läsa, vilken examen man får ut och så vidare!

Allt gott!

Smilla