Allt du behöver veta om att åka på utbytestermin

lång korridor i ett gammalt och rustikt bibliotek
Ett galet vackert bibliotek som jag besökte under en dagsutflykt till Manchester.

Hejsan!

Först och främst – en snabb påminnelse! Idag öppnar antagning.se dörrarna för att ansöka till vårterminen 2022. Så glöm inte att skicka in din ansökan innan 15 oktober!

Vidare till vad jag tänkte skriva lite om denna veckan: Utbyte! Jag frågade runt på Lunds Universitets instagram vad ni ville läsa mer om här och fick många bra svar, bland annat flera som bad om ett inlägg om utbytesstudier. Så här kommer ett inlägg om allt du behöver veta om att åka på utbytesstudier!

Jag åkte själv på utbyte hösten 2018 till University of Birmingham i England, och hade verkligen en helt fantastisk upplevelse! Jag har tidigare skrivit ett inlägg om min upplevelse av utbytesterminen, både hur det var att åka till England och framförallt hur det är att åka på utbyte när man pluggar fristående. Det inlägget hittar du HÄR. Vi har också gjort en IGTV om allt kring att studera utomlands, där hittar du både information om att åka på utbyte men också att praktisera utomlands och åka på fältstudier!

Gatan jag bodde på i England, en väldigt klassisk brittisk radhus-gata.

Nedan hittar du i alla fall svar på några vanliga frågor och länkar till mer information. Men kom ihåg att dubbelkolla också själv, för vissa detaljer kan variera mellan institutioner och fakulteter!

Hur man går tillväga.

Den generella processen för att söka utbyte är att först göra en ansökan via Lunds Universitet, och när du har blivit nominerad till ett av våra partneruniversitet så ska du göra en formell ansökan till ditt det universitetet. När du väl blir godkänd vid partneruniversitetet så har du alltså blivit antagen till utbytet för båda parter och är “redo” att åka!

Hur går urvalet till.

Urvalet kan också gå till på lite olika sätt, det brukar vara en kombination av betyg och personligt brev som ligger till grund för om du blir antagen till det universitetet du sökt som nummer 1. Men ibland finns det fler platser på partneruniversitetet än studenter som sökt, och då kommer du med största sannolikhet in oavsett!

Mina bästa tips.

• Ha koll på datum. Jag hade inte alls koll på datumen för ansökning till utbyte och det slutade med att jag var tvungen att skriva ihop min ansökan på bara någon dag och därför var jag inte heller speciellt nöjd med den.
  • Stressa inte över vad du ska läsa. De flesta universitet har en period på 1-2 veckor i början av terminen där man kan byta ut kurserna man sökt om man inte tycker att de passar längre, så det löser sig absolut på plats!
  • Sätt inte för hög press på dig själv. Detta tycker jag är sååå viktigt! När man åker på utbyte är det så många nya intryck och inte nog med att man för det mesta läser kurser på en relativt avancerad nivå, man ska dessutom lära känna nya vänner, upptäcka sin nya hemstad och kanske även resa en del. Det blir lätt överväldigande om man förväntar sig att kunna plugga på samma sätt som hemma samtidigt som man ska hinna med allt annat också!

PSST! Titta in på Lunds Universitets Instagram för utbytesstudier HÄR (eller på @lund_university_abroad)!

Och lyssna även på studentpodden om att åka på utbyte!

//Emily, student

september 15, 2021