4 tips för att hitta boende i Lund

Hej på er!

Hoppas att ni haft en härlig Valborg. Idag tänkte jag dela med mig av min bostadsresa och ge er lite tips inför bostadsjakten i Lund!

När jag fick mitt antagningsbesked hade jag panik över att jag inte skulle ha någonstans att bo. Jag hade hört talas om novischförturen via AF-bostäder, men hade inte koll på reglerna. Eftersom jag hade läst en kurs på distans innan jag blev antagen till juristprogrammet så klassades jag inte längre som novisch och fick då inte förtur som jag hade räknat med. Så tänk på att ställa er i kö redan när ni får ert första antagningsbesked (oavsett om det är kurs eller program).
Min bostadsjakt fortsatte genom att jag gjorde en annons på blocket! Där fick jag napp ganska fort och blev erbjuden att hyra ett rum i en lägenhet mitt i centrala Lund. Det var en äldre dam som nästan aldrig vistades där då hon bodde med sin sambo utanför Lund. Perfekt för mig! Jag var alltså inneboende och fick betala 3800 kr/månaden för ett rum i en större lägenhet där jag hade tillgång till allt! Trivdes så bra men var ändå sugen på att ha något eget så bostadsjakten fortsatte..

Efter ett halvår i Lund när jag knutit lite kontakter så kom det nya bostadsmöjligheter! En tjej som läste några terminer över mig skulle studera på annan ort i 1 år och jag blev erbjuden att hyra hennes boende i andra hand. Jag bodde då i en liten korridor på studentboendet Magasinet. Där hade jag ett eget rum på 25 kvm med egen dusch och toalett. Jag delade ett stort kök med två andra personer och det funkade superbra! Hyran låg på 4200 kr/mån så jag hade ändå pengar över till annat skoj.
Eftersom mitt kontrakt gick ut efter 1 år blev jag tvungen att hitta något nytt. Som tur var hade jag samlat på mig bra köpoäng hos AFB under hela den här perioden. Så bra!
Jag lyckades till slut få ett förstahandskontrakt på drömboendet. Nämligen en tvåa på 32 kvm med ett loft, mitt i centrala Lund! Bostadsområdet jag bor på heter Dammhagen. Det är lite dyrare hyra just för att lägenheterna ligger väldigt centralt och de byggdes år 2015 så det är väldigt fräscha lägenheter. Jag betalar 6200kr/månaden, vilket är ganska saftigt men jag tycker det är värt varenda krona. Det går också att söka bostadsbidrag så helt hopplöst dyrt behöver det inte alltid vara.

För att sammanfatta det hela så kommer mina fyra bästa tips för att hitta boende i Lund:

1. Blocket
    Lägg upp en bostadsannons och berätta lite kort om vem du är, vad du gör och vad du ska plugga. Var gärna specifik kring vad du söker för boende. Men kom ihåg att vara öppen för allt, som att t.ex. bo i korridor, hyra i andra hand eller vara inneboende till en början.

2. Gå med i gruppen ’’Lägenheter i Lund’’ på Facebook
    Här finns många inlägg där studenter hyr ut sina boenden i andra hand på grund av studier på annan ort, utbyte eller studieuppehåll. Även här kan du hitta privata hyresvärdar. Ett tips är att skriva ett inlägg själv om att du söker boende!

3. Ställ dig i AFB:s bostadskö direkt när ni får ert antagningsbesked
    Genom att ställa dig i AFB:s bostadskö direkt när du får ditt antagningsbesked så samlar du kötid från dag 1. Bor du utanför Skånes gränser har du även novischförtur! Läs mer om förturen genom att klicka här.

4. Var inte kräsen!
    Det löser sig alltid med boende och var inte kräsna för att bo i korridor eller dela boende med kompisar till en början. Det har sin charm med korridorsboende också då en lär känna otroligt många härliga människor!

Hoppas tipsen är till hjälp. Hojta gärna om ni har frågor.
Avslutar givetvis med lite bilder på min fina lägenhet!!

Ha det bäst så hörs vi snart igen!
/ Dalia

Köket.
Vardagsrum. Det är högt i tak eftersom jag har ett loft!
Vy ovanifrån när en står i trappen!
maj 1, 2018

Bostad