Så får du en anställning på IKEA

När man söker sig till högre studier brukar man ofta tänka på vad utbildningen faktiskt leder till, och vad man kan jobba med efter examen. Du tänker säkert på samma sätt. När jag gick på gymnasiet hade jag ett klart mål: jag skulle få ett jobb på IKEA. Jag är inte där än, men genom min utbildning är min förhoppning att komma dit.

Man_IKEA_new_catalog_Dennis_widmark_blogg_blog
Jag utanför IKEA efter deras årliga releaseevent utav ikea-katalogen

En civilingenjör kan göra allt och inget. Även på IKEA.
Civilingenjörsyrket är väldigt brett. Det är därför väldigt svårt att svara på frågan: “Vad gör en ingenjör?”. Som exempel kan min utbildning, maskinteknik med teknisk design, leda till en stor mängd olika arbetsuppgifter. Du kan till exempel jobba som beräkningsingenjör, designer, produktutvecklare och konstruktör, eller varför inte inom logistik, management, ekonomi och elektronik? Som du ser kan du, beroende på vilka kurser du väljer, få ett kompetensområde som skiljer sig totalt ifrån dina klasskamraters.

“Så, Dennis, vad är det då du vill göra på IKEA?”, kanske ni undrar, och det korta och enkla svaret på den frågan är att jag inte riktigt vet än. Trots att jag snart har studerat i fem år, har jag fortfarande inte en helt klar bild utav “vad jag vill bli när jag blir stor”. Det är så mycket jag är intresserad utav, och det är inte alltid det lättast att bryta ner det till en specifik jobbtitel. Att du då som blivande student känner att du inte vet vad du vill jobba med är därför inget du behöver oroa dig över. Så länge du vet vilken utbildning du vill gå löser sig allt senare.

Trots min ovetskap om framtiden har jag ändå ett hum på vad jag vill jobba med. Jag har upptäckt att jag, utöver design, tycker om management och strategier. Med andra ord det bakomliggande bakom produktutvecklingen. Att få jobba med något sådant vore därför väldigt intressant.

Mentorsprogram och exjobb på IKEA Industry
Hur har jag då gått tillväga i min strävan efter ett jobb på IKEA? Det självklara steget är självklart att jag valde den utbildningen jag går. Det är en förutsättning för det följande. Det första “riktiga” steget mot ett jobb på IKEA var dock när jag fick en mentor på IKEA. Som jag har berättat i tidigare inlägg är mentorsprogram ett utmärkt sätt att komma i kontakt med dina favoritarbetsgivare.

Genom mentorskapsprogrammet M-mentor på maskinsektionen fick jag en underbar mentor som jobbade på IKEA Industry. Genom henne fick jag en första väg in till IKEA. Hon hjälpte nämligen mig att få det exjobb jag nu skriver på IKEA. Ett exjobb som handlar väldigt mycket om strategier och det bakomliggande arbetet bakom produktutvecklingen på IKEA Industry. Något jag helt klart skulle kunna tänka mig att jobba vidare med efter utbildningen.

Exjobbet ökar chansen för anställning
Men att skriva ett exjobb på IKEA är inte samma sak som att faktiskt få en anställning på IKEA. Det är många som skriver sina exjobb ute på företag, men det är långt ifrån alla som får en anställning på företaget efter det. Genom exjobbet ökar dock chansen för att få en anställning på företaget i jämförelse med om du skulle komma som utomstående och söka arbete.

Som exjobbare på ett företag knyter du kontakter på företaget, och du får även en djupare förståelse för hur företaget är och jobbar. Det är något som företagen värdesätter då de slipper lära upp någon från grunden. Istället för att bli upplärd kan du mer eller mindre sätta dig in i arbetsuppgifterna med detsamma.

Min förhoppning är att genom att göra ett bra exjobb, samtidigt som jag knyter kontakter på IKEA, blir erbjuden en anställning när jag väl är klar.

Utbildningen är grunden. Exjobbet är avslutningen.
Genom att du väljer att studera en relevant utbildning för det yrke och företag du vill jobba för, och sedan skriver ditt exjobb/uppsats på det företaget, kommer du ha en mycket större chans att få en anställning hos ditt drömföretag. Det är i alla fall min uppfattning och inställning till det hela. Om tre månader vet jag om det stämmer eller inte, men förhoppningsvis kan jag, som mitt avslutande inlägg här på bloggen, skriva att jag har fått jobb på IKEA. Det skulle vara en rätt trevlig avslutning som studentambassadör måste jag säga.

Vad vill du göra för något när du är klar med din utbildning på Lunds universitet?

mars 17, 2015

Bransch Karriär Studentliv

1. Ida Vinkås

Hej! Gud vad roligt att göra ex-jobb för IKEA!
    Jag pluggar mitt tredje och sista år på Design och produktutvecklings-ingenjör på Chalmers och letar nu ex-jobb och IKEA vore ju drömmen! Hur går man tillväga för att söka jobb, sökte du genom de ex-jobb som finns på deras hemsidan eller gick du direkt genom din mentor?

2. Nytt spännande bloggupplägg du inte får missa – Dennis Widmark

[…] Så får du en anställning på IKEA […]