Restaurang, en av många studentaktivteter

Något som alla mina vänner vet och alla som lär känna mig kommer snabbt till underfund med att jag älskar mat. Mat i alla dess former och konsistenser. Starkt eller smaklöst, jag äter det ändå. Problemet i kombinationen att älska mat och vara student är den begränsade budgeten större delen av studenter har.

Även om myten att studenter lever på nudlar och vatten inte är sant så ligger det någonting i påståendet. Att handla begränsat och sträva efter det billigaste priset på matvaror är något som blir en del av vardagen. Lyckligtvis är studenter uppfinningsrika och tycker om att göra saker tillsammans. Därför arrangerar flera studentorganisationer som exempelvis nationerna restaurang där de serverar god mat. Maten är lagad av ideellt arbetande studenter vilket gör att kostnaderna blir låga och en middag då kostar ungefär 40kr.

Just idag är det torsdag och i Helsingborg där jag studerar arrangerar vår studentförening här restaurang. Med underbart väder nu i maj månad har de även öppet en uteservering där man för dagen kan avnjuta en kycklingsallad tillsammans med trevligt sällskap. Så här i slutet av terminen är det många som skriver uppsatser eller ex-jobb. Då kan det vara skönt att slippa laga mat och ta en paus från skrivandet för att äta mat med vänner och vila tankarna. Dagen till ära visas även ishockey mellan Sverige – Ryssland.

Supergod kycklingsallad och ishockey på storbild

Restaurang är bara ett av mängder av olika arrangemang som studenter kan antingen gå på eller engagera sig i. Grundtanken är att studenter arbetar ideellt och därmed kan priser hållas nere. Olika personer kan engagera sig olika mycket men oavsett hur mycket man är engagerad är det oerhört kul, man lär känna flera nya vänner som vanligtvis inte studerar samma utbildning samt att man får någon form av belöning som gratis mat och inbjudan till tackfester för de som arbetat.

Så är du student eller funderar på att börja studera. Engagera dig i någonting! Du kommer lära känna nya människor, utvecklas som person och ha väldigt roligt samtidigt. Ett väldigt bra sätt att förgylla sin studietid på.

Ha di gutt /Andreas

maj 14, 2015