Ett universitet eller en mötesplats?

Hej vänner!

Nu har jag äntligen fått på mig vårjackan och börjat gå runt i sneakers. Våren är här och nu har, enligt mig, den finaste tiden i Lund startat. Folk har börjat sitta och njuta i solskenet på bänkarna vid domkyrkan och snart sätter man nog upp hängmattorna i stadsparken.

Nu är det fullt med folk på bänkarna intill Domkyrkan

Detta får en att börja tänka på vilken härlig plats Lund faktiskt är (dock ska det ju sägas att nästan alla plaster blir bättre när solen tittar fram). Det jag tycker är bland det bästa med Lund är att det är en liten stad som samtidigt har ett otroligt myller av olika människor. Om man tänker på det så finns här ungefär 47000 studerande som lever ett liknande liv som än själv. Vi är alla lika men på samma gång så olika. Lund ger en möjligheten att träffa människor från hela Sverige och hela världen.

Jag är tacksam för den utbildningen jag har fått på LU, men något som jag ibland glömmer är att jag har skapat större delen av mitt kontaktnät direkt eller indirekt genom mina studier i Lund. Här är en liten lista på människor jag har träffat tack vare LU.

• Kursarna – de jag pluggat tillsammans med. Folk som helt enkelt delar samma passion som mig.
  • Lärare – de är inspirerande och har blivit en viktig ingång och kontakt för mig när jag sökt högre utbildningar eller arbeten.
  • Radio AF- den studentförening som gjorde att jag fick utlopp för min kreativitet samtidigt som jag fick träffa studenter från massa andra utbildningar.
  • Traditioner och firande –  jag har firat valborg, karneval och andra högtider med människor som bara är jäkligt trevliga och sociala.

Valborg i stadsparken
  • Internationella korridoren- jag bodde tillsammans med 11 andra studenter från världens alla hörn. Detta har gjort att jag känner personer från jättemånga länder som jag dessutom har möjlighet att besöka senare när jag själv ger mig ut i världen. Dessutom ledde alla dessa vänskaper till att jag träffade ännu fler internationella studenter.
  • Mina utbyten till Christchurch (Nya Zeeland) och Innsbruck (Österrike), gjorde att jag knöt kontakter och fick, vad jag hoppas på, livslånga vänskaper.
  • Studentambassadör- detta ”uppdrag” eller jobb har gjort att jag fått lära känna studenter från andra fakulteter och tack vare dem fått en inblick i många andra områden.

Alla dessa möten med människor hade gått förlorade om jag inte hade bestämt mig för att studera vid Lunds universitet. Det handlar inte bara om att dessa kontakter är minst lika värdefulla i framtiden som min utbildning i sig utan också om hur alla har format mig, och gjort mig mer eller mindre till den jag är idag och kommer vara i framtiden. Wow, lite väl filosofiskt kanske… men det jag försöker säga är att jag tycker att man ska se Lunds universitet som en stor härlig mötesplats, smörgåsbord, julbord, kakbuffé (eller vad du nu gillar att äta) där alla är välkomna och där alla hittar någon likasinnad. Någon med samma galna och skruvade idéer som en själv!

Ha det gött

Frida