Den kritiska transportsträckan för en Magisteruppsats

Allting har en början, ett mitt och ett slut.

I början njuter du av den lediga tiden. Handledarna påtalar vikten av att starta i tid och producera minst tio sidor text efter första veckan. Du tittar på din uppsatspartner och ni flinar, ni hånler och tänker samtidigt “Yes! Lov i två veckor”.

Nixpix. Att skriva en uppsats handlar om att planera, strukturera och att vara disciplinerad.

Hitta ämnet

I början gäller det att hitta ett ämne som man tycker är intressant. Du diskuterar med din partner om vad som är bra och inte bra. Ni väljer och sedan brainstormar ni idéer om ämnet och försöker komma fram till ett vagt skelett. Detta är superkul och många skämt varvas med seriositet blandat med lagom mycket kaffe.

Strukturera

Det här stadiet utgår ifrån struktur. Du/ni ska skapa en struktur för arbetet så att era handledare och andra läsare snabbt skulle kunna förstå ert ämne, kapitel och innehåll. Ni skriver, suddar ut, skriver igen, suddar ut för att återigen skriva om.

Slita ut tangentbordet

Nu börjar “mitten” av uppsatsen. Det är skratt, gråt, pauser, mysiga långdagar i skolan osv. Här gäller det att skriva mycket fakta om just ditt ämne, kanske t.om. hitta ett ramverk som du kan utgå ifrån?

Ön Orust utanför Göteborg - Påskledigheten gjorde susen!
Ön Orust utanför Göteborg – Påskledigheten gjorde susen!

Ön Orust utanför Göteborg - Påskledigheten gjorde susen!
Ön Orust utanför Göteborg – Påskledigheten gjorde susen!

Vi studenter är ju inga robotar, utan vi är människor-som-gillar-att-njuta-av-livet-innan-vi-måste-börja-jobba människor! 🙂 Därav var jag på Orust under påskledigheten och njöt av den vackra naturen och den fina göteborskan´.

Tillbaka i Lund den här veckan kan jag väl säga att ledigheten var precis vad som behövdes för vår uppsats. Den här veckan har jag skrivit så mycket att intresseklubben hade haft svårt att hänga med! Vi har även lyckats boka en intervju med en produktchef på ett stort, internationellt företag vilket kommer att firas med en pizza ikväll.

Förseminarium

Vi på Magisterprogrammet i Informationssystem har något som kallas för förseminarium i början av Maj. Det handlar om att handledaren samlar alla uppsatser inom sin grupp och fördelar de så att en opposition kan ske. Det går ut på att ge konstruktiv kritik gentemot en annan uppsats (det kan det blir hetsigt) och försöka hitta styrkor och svagheter hos respektives uppsats. När alla har opponerat ger handledaren en rekommendation om man bör gå upp eller ej till slutseminariet som också fungerar som en slutgiltig bedömning.

Detaljarbete

Återstoden av Maj handlar mycket om att förfina och förbättra. Man bör ha en nästintill färdig uppsats. Detta hindrar dock inte en från att radera, redigera och skriva om. Det är smärtsamt men ack så kul, för nu börjar man känna att slutet är nära! 🙂

Inlämning

Efter blod, svett, tårar, kaffe, Facebook, Instagram, matlådor och en massa skratt så är man klar! Detta brukar oftast vara första veckan i Juni och den känslan av att skriva ut ca 70 sidor är oslagbart!

Under uppsatsskrivandet sker det såklart massa saker i Lund. Bland annat Valborg, Lomma Beach, International Market osv. Uppsatsen handlar helt enkelt om disciplin och frihet under ansvar – vilket har och kommer att prägla mitt liv den här vårterminen.

Trevlig torsdag!

Omar