4 skillnader mellan att plugga på gymnasiet och universitetet

1. Du har själv ansvaret för dina studier

Det är ingen som tvingar dig att läsa på universitetet utan det är något du själv väljer. Till skillnad från gymnasiet så är det också du som själv ansvarar för dina studier och ditt lärande. Vissa moment kan vara obligatoriska men den största delen är helt frivillig. Du har också själv ansvaret att införskaffa böcker, kurslitteratur och se till att vara förberedd inför tentor och seminarier mm.

Det positiva med detta är att du är helt fri att planera din vardag. Tycker du om att plugga sent på kvällarna? Kanske vill du helst vara klar innan klockan 15 för att du arbetar på eftermiddagarna? Det bestämmer du helt själv! Som stöd finns såklart föreläsningar, seminarier, laborationer och liknande, som Omar tidigare berättat om.

1922505_10203530048641068_1408565433_n
Martin och Kristina sitter och tenta-pluggar tillsammans.

2. Du får studera ditt favoritämne, varje dag

Det jag tycker skiljer sig allra mest från att studera på gymnasiet är att man på universitetet läser om ämnen man själv har valt. Aldrig mer kommer jag bli tvingad att sätta mig och traggla fransk grammatik! (språk har aldrig varit min grej) Istället läser jag om saker som jag tycker är intressanta, roliga och som jag brinner för, varje dag!

FullSizeRender
Så här kan det se ut på BMC i tenta-tider.

Självklart finns det perioder när man undrar varför man började plugga egentligen, läs gärna Lejlas lista om de olika faserna man kan drabbas av inför en tenta så förstår ni. Samtidigt gör intresset för det man läser att det blir lite lättare att hålla plugg-motivationen uppe.

Att studera inom ett visst ämne innebär också att dina kursare är intresserade av samma sak som du. Jag pluggar ofta i grupp med mina kursare eftersom vi då kan diskutera saker ihop och hjälpa varandra, samtidigt som det blir mycket roligare!

3. Universitetsstudier är flexibla

1975107_10203530015160231_317164211_n

Kanske är några av er tveksamma till att börja studera eftersom ni inte har lust att ”binda upp er” på flera års studier? Kanske är någon osäker på vad det är man vill studera?

Förutom de 280 programmen så finns även ca 2100 kurser på Lunds universitet. Dessa kurser kan vara på en halv termin eller en kvarts termin, på halvfart eller på kvällstid. Detta gör att man kan testa på att studera ett tag, kombinera ihop sin egen examen eller kanske läsa flera olika kurser samtidigt. Det går också utmärkt att kombinera studierna med jobb, barn eller andra aktiviteter.

Det är också vanligare än vad många tror att folk byter och avbryter sina påbörjade program. Att börja läsa ett program eller kurs är ingenting bindande utan kan avbrytas eller pausas när som helst. Det finns alltid möjlighet att börja studera något helt annat eller ta en termin ledigt och sticka iväg och resa.

4. Det finns ingen typisk student

Studenter är en salig blandning av människor i alla åldrar och från olika bakgrunder.
Detta gör att du träffar människor och nya vänner du kanske aldrig skulle komma i kontakt med annars. Man lär sig mycket av att umgås med olika människor i olika åldrar med olika bakgrunder och erfarenheter. Eftersom alla är olika så passar också alla in!

/ Viktoria

februari 24, 2015

En kommentar

1. Har jag tid med det här? | Lundastudent