Vilka frågor ska jag ställa på SACO-mässan?

Hej allihopa!

Om 2 veckor är det dags för SACO-mässan där ni som presumtiva studenter får möjligheten att ställa alla frågor ni funderat på till studenter som studerar de program ni vill studera. När jag var på min mässa tyckte jag det var väldigt svårt att veta vad jag faktiskt skulle fråga, på ett sätt undrade jag ju ALLT om studentlivet och hade då svårt att komma på specifika frågor. Jag tänkte då att jag ska dela med mig med några tips nu för att ni ska kunna få ut så mycket som möjligt av mässan!

• Titta på det universitets hemsida du är intresserad av för att få en sorts överblick kring vad det är för stad som den ligger i. Lund till exempel är en ganska liten stad -> då kan ni fråga om hur det är att leva i en liten stad! Vad är skillnaderna från där du kom ifrån från början?
  • Det är bra att ha en viss idé om vad du vill studera. Gör en lista över det som du tyckt varit spännande att lära dig om på gymnasiet! Det kan vara VAD som helst! Till exempel något arbete ni skrev om klimatet? Eller kanske en specifik matematikmetod? Ett spännande sätt att skriva på som till exempel krönikor? Det finns 270 program och runt 1300 kurser på Lunds universitet så jag kan lova att vad du än varit intresserad av i gymnasiet så kan det finnas något här som matchar!
  • Allmäna frågor om livsomställningen till att bli universitetsstudent. Vad har ändrats i ditt liv sen du började studera? Kan handla om mat, ekonomi, shopping… Fråga om det du undrar om!
  • Boende är alltid en populär fråga. Fråga hur studenten bor, har hen bott på flera olika ställen kanske? Vad fungerade bäst för hen?

Det är några tips jag har iallafall! Hoppas vi ses där! 🙂

/Angelica

november 10, 2020