Viktigt att tänka på när du söker till Lunds universitet!

Hej allesammans, hoppas att ni mår allra bäst!

Nu börjar det bli dags för många att tänka på vad de vill läsa på universitetet! Många av er som läser den här bloggen har förmodligen Lunds universitet som sitt första val, och kanske också redan vet exakt vad ni vill läsa – det tycker vi är toppen, men det kan alltid vara bra att veta lite mer om Lunds universitet eller att lära sig något nytt, för er som känner lite osäkra på hur det går till att plugga på universitet. Jag tänkte att jag kan dela med mig av lite tips som jag tänkte på när jag sökte in till Lunds universitet efter gymnasiet för ca 5 år sedan!

1.) Ha många val redo!
Ofta får vi frågan om man kan veta om man kommer in på sitt första handsval vid första omgången, och detta är väldigt svårt att svara på, eftersom att detta varierar beroende på ens betyg, hur många som söker in, och hur kraven ser ut för varje program/kurs. Därför uppmanar vi att man söker till flera val, alla program och kurser som man kan tänka sig att läsa. Oftast kan det hända att man inte blir antagen vid första omgången, men att man kommer in på sitt första handsval vid andra omgången, eftersom att många kanske har sagt upp sig på det programmet då de också väntade på sitt förstahandsval och hade kommit in, och en plats kan öppnas upp för dig. Det är också bra att vänta ifall att du står som reserv, ibland kommer man in direkt vid andra omgången som reserv, och ibland händer det typ veckan innan programmet startar. Rangordna därför och välj en massa så att du är väl förbered – lyckligtvis har Lunds universitet en massa att välja mellan!

2.) Du kan alltid välja något annat!
Ibland känner man sig kanske helt 100% säker på vad man är intresserad av, men så upptäcker man något annat som är ännu mer spännande och känns som det rätta för en själv. Om du är rädd för att det som du väljer är det som du är “fast med” för resten av din studietid, så oroa dig inte – du kan alltid välja en annan kurs, ta en paus och känna av vad som passar bäst för dig och sedan köra på igen.

3.) Skapa kontakter!
Att plugga på universitetet innebär att du kommer att skapa kontakter med människor som du kanske kommer att umgås med resten av ditt liv. Du kommer att få träffa personer som inspirerar och motiverar dig till att utvecklas ihop, folk som du kan kalla en andra familj, och kanske också någon att bli kär i? Poängen är att det här som ditt liv verkligen lägger i en hög växel och kickar igång i full fart. Jag kan garantera dig att det blir så mycket roligare och bättre om man gör det med människor som man tycker om!

4.) Våga, våga, och våga lite mer!
Pröva göra lite saker som aldrig någonsin skulle ha gjort tidigare. Universitets livet handlar till stor del om att forma sig själv till den person man vill bli eller stärka den person man redan är. För att göra något av detta är det viktigt att utforska vad som passar en eller inte, vad man gillar/ogillar, hur man är som person och liknande aspekter. Därför rekommenderar jag dig att våga pröva på nya saker. Är du introvert – dra till en fest och snacka med nya människor! Är du någon som aldrig har hållt i en podcast men alltid velat det – skapa en podcast med någon! Poängen är att det finns så mycket att göra vid Lunds universitet och det är upp till dig själv att utforska!

Hoppas att dessa tips kan komma till nytta! Önskar er ett stort lycka till i alla era planer och hoppas att du också blir en Lundastudent!

Ha det bäst!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi