Via Lund ut i världen!

Hej igen,

Visste ni att Lund har Sveriges bästa utbytesmöjligheter? Det gjorde inte jag heller, men nu gör vi 🙂

På Ekonomihögskolan där alla program sträcker sig på tre år brukar man åka utomlands den femte terminen. Denna termin är valfri vilket betyder att man kan välja själv vad man vill göra denna terminen. Man kan åka på utbyte, praktisera eller läsa en annan kurs på universitet. Alla dessa alternativ går sedan att räkna med sig i sin examen. I detta inlägget kommer jag dock enbart fokusera på utbytesstudier eftersom jag i detta nu håller på med min ansökan.

När man väljer vart i världen man vill åka ska man främst utgå från vad varje skola erbjuder i form av kurser. Kurserna man ska läsa på värduniversitetet måste överensstämma med vad man vill göra i framtiden. Man måste alltså hitta ett universitet som erbjuder de kurserna man vill läsa.

Man borde även beakta till vilken världsdel man vill åka till. Jag, som gärna vill åka till Kanada, söker mig dit delvis på grund av deras kultur men också att deras modersmål är Engelska. Jag tror att jag kan ha väldigt mycket nytta av just språket senare i mitt liv.

Man ska såklart också beakta vad man själv vill. Att jag vill åka till Kanada, mer specifikt Vancouver är framförallt för att det ligger så nära naturen. Whistler, som är en skidort ligger bara 2 timmar med buss från centrala Vancouver. Det finns även många vandringsleder osv i närheten. Vancouver rankas även som en av de bästa städerna att leva i, vilket också är ett plus! 🙂

Sammanfattningsvis ska man utgå från vad universitetet erbjuder och välja utefter det. Men man ska såklart också söka sig till det universitet man verkligen vill åka till.

Om ni vill läsa mer om Ekonomihögskolans utbytesmöjligheter, klicka här! Ps, från och med våren 2019 kommer studenter på Ekonomihögskolan också kunna söka Stanford. Hur coolt som helst! 🙂 Ytterligare en anledning till att välja Lund! 🙂

På återhörande!
/Filiph

Några av länderna vi kan åka till 🙂