Värme och solsken = aktiviteter = lyckliga människor i Lund!

Ni har säkert hunnit läsa Viktorias inlägg om hur våren nalkas i Lund. Morgonkaffet blir ersatt av dra-isär-gardinerna-på-morgonen-och-le ögonblick. Lager-på-lager tekniken som skyddar oss från kylan blir ersatt av skjorta och vårjacka (nåja..) samt så åker de nya färgglada skorna fram som du har väntat att dra på för att göra dina vänner avundsjuka. Kläder som fick joggingturen att se klumpig ut har förvandlats till passion for fashion med träningskläder i regnbågens färger. Ååh, är han klar med klyschorna snart? Javisst, för att mitt inlägg är här för att utveckla just detta.

Solen har såklart tittat fram och plötsligt har jag känt mig som en Gasell. Redo att springa milen för att hinna se vackra, (otroligt) kuperade, fina Lund. Som en sammanfattning kan man väl säga att jag har joggat/promenerat genom stan.

S:t Hans backar i Lund

S:t Hans backar i Lund är ett stort grönområde med en mördarbacke, nemesis, ärkefiende, you name it. Däremot finns det inget som kan slå priset när man når toppen en solig dag. Utsikt över hela Lund, Malmö och t.o.m. Öresundsbron.

IKDC
En solnedgång över Ingvar Kamprad Design Center

Frekvenserna i antalet promenader ökade såklart under de här dagarna med sol och värme. Här kommer en bild på en vacker solnedgång över gamle Ingvar Kamprads Design Center.

Domkyrkans sida

Kommer ni ihåg, lite högre upp i blogginlägget? Hur våren får oss att ta fram de snygga, neonskrikiga tennisskorna? Av erfarenhet vet jag att solen får människor att ta en kaffe vid Domkyrkan medan de filosoferar och försöker hitta det senaste inom street modet. Det är här jag kommer in. Jag valde att gå tvärs över torget och sätta mig i solen och njuta. Hur som helst, av blickarna att döma, så är mina sommarskor väl godkända av främlingar. Ett gott betyg!

Stortorget lockar alltid människor!

Segertåget kan ju aldrig stanna, så vidare mot Stortorget som alltid lockar människor när våren står runt hörnet. Här var det en samling människor som diskuterade och skanderade.

Lekparken i Stadsparken

Vandringen fortsatte igenom Stadsparken och den stora, nya lekparken som kommunen har inrättat. Här insåg jag nog att min ålder är ett hinder. Att konkurrera om gungor med småbarn vars föräldrar är ute på söndagshäng tillsammans, lockade inte. Underskatta inte kollektivet.

IMG_1905
Jens Fjellström i Malmö

För att sammanfatta veckan så stötte jag på självaste Jens Fjellström i Malmö! Den goa expertkommentatorn på TV. Gick nervöst fram, skrapade med skorna, blicken i backen och med torr, skrovlig röst fick jag fram “Ursäkta, är du Jens Fjellström?”.

Han sken upp och vi började diskutera Malmö FF och Henke Larsson för ett kort ögonblick innan han frågade om vi kunde ta ett kort tillsammans. Även om jag är en upptagen man så får man självklart ställa upp 🙂

Trevlig torsdag på er!

Omar