Varför ska man plugga humaniora?

Hejsan allesammans, hoppas att ni mår underbart!

Ofta får man höra om “onödiga utbildningar” eller att man inte ens bör plugga ett visst ämne eftersom att arbetsmarknaden är så tuff. Personligen håller jag inte med. En utbildning är fortfarande en utbildning och det är upp till en själv att upptäcka vad man kan göra med den. Ta exempelvis ett ämne som biologi, som kan innebära en relativt lång och svår utbildning, men som samtidigt också har en tuff arbetsmarknad där det inte nödvändigtvis finns garanti för jobb efteråt. Bör man fortfarande läsa detta ämne? Ja, naturligtvis! Det är som sagt upp till en själv att nyttja den utbildningen. Bara för att en arbetsmarknad kan vara tuff och att det må finnas få arbetsmöjligheter, innebär inte det att utbildningen är dålig eller onödig.
Ett visst ämnesområde som faller inom denna ram är humaniora, som ibland kan betraktas som just en “onödig vetenskap”. Här kommer ett par exempel på varför detta är fel, och varför man bör läsa humaniora:

1.) Förstå hur man bäst ser till att försvara demokrati!
Humaniora innefattar en rad olika ämnen, från historia till mänskliga rättigheter. Oavsett vilket ämne man fördjupar sig i, så möjliggör humaniora en att förstå de komplexa samhällsfrågor som vi som människor handskas med varje dag. Samtidigt är man mer medveten om hur fragil demokratin är och hur viktigt det är att kämpa mot ideologier som hotar den. Humaniora ger en medel att uppnå detta.

2.) Ett massivt område som fortfarande är väldigt outforskat!
Trots att vi vet en massa gällande de ämnen som humaniora innefattar, är det mycket som vi fortfarande inte har upptäckt. Om man intresserar sig för filosofiska frågor, eller människorätts-värderingar, så är humaniora det som man bör fördjupa sig i och forska vidare inom!

3.) “Vad ska du göra med din examen?”
Hitta ett respekterat och intressant jobb! Många olika individer som jobbar inom allt från FN, EU, olika NGO:s, till författare, filmskapare, har läst humaniora. Ämnesområdet är väldigt stort och bidrar med verktyg såsom analytisk förmåga, kritiskt tänkande, förståelse och kunskap kring rättsliga organisationer samt policy-skapande, och utmärkta kommunikationskunskaper – allt som oftast är högt eftertraktat av en arbetsgivare!

4.) För att det intresserar dig!
Läs det du brinner för, det kommer att underlätta det senare när du kommer in på arbetsmarknaden! Om du är passionerad för det som du läser så kommer du att ge 110% varje gång, och då lönar det sig att läsa något som du är intresserad av!

Har ni några frågor så tveka inte att ställa dem i kommentarsfältet!

Ha det bäst!
/Ismar