Varför ska man åka på utbyte?

tjej i båt
Helgens utflykt till Little Barrier Island!

Godkväll från Auckland!

Här är det storm just nu så jag sitter inne med tända ljus och en kopp te. Det har varit en fullspäckad vecka, det är intensivt att läsa 4 olika ämnen samtidigt och hålla isär all fakta! Hade dock en helt fantastisk helg, var på en snorkelutflykt ute på havet och såg späckhuggare och delfin! Det var helt otroligt! Det är grymt att ha lyxen att göra såna coola saker som att se späckhuggare samtidigt som man pluggar!

Så idag tänkte jag passa på att skriva om VARFÖR man ska åka på utbyte!

1. Du utvecklar din engelska något otroligt, både i tal och skrift! När man är i ett annat land så tvingas man överleva på bara engelskan, man kan liksom inte ta några genvägar som man kan göra i Sverige om man pluggar en engelskspråkig utbildning där. (Det finns även chans att göra utbyte i länder med andra språk, ex. länder i Sydamerika men då måste kunna en del spanska innan man åker).

2. Du har möjlighet att läsa unika kurser och forma din egen unika utbildning efter ditt intresse! Jag kommer t.ex. att ha en väldigt unik och efterfrågad kunskap när jag tar examen, mycket tack vare kombinationen av min grundutbildning och kurserna jag läser på utbytet!

3. Du får utmana dig själv, få nya perspektiv och möjlighet att växa otroligt som person!

4. Utbyte är ett perfekt tillfälle att träffa massor av nya vänner från hela världen!

5. Du kan kombinera din utbytestermin med att resa och göra och uppleva massa spännande saker! Nya Zeeland är perfekt för det då det är ett relativt litet land. Så man kan lätt hinna se en hel del genom att resa på helger och lov.

6. Du får möjlighet att uppleva nya traditioner, kulturer och miljöer på ett helt annat sätt än när man bara resa. Att bo i ett land under en längre period gör att man får uppleva vardagen, något som man ofta missar när man reser.

7. En utbytestermin ser grymt ut på ditt CV! Visar på att du är driven, modig och inte rädd för nya utmaningar!

Det finns såklart massor av fler anledningar till att åka på utbyte men detta är dom jag tycker är de viktigaste. Hoppas ni blir peppade på att plugga en termin eller två utomlands nu!
Glöm inte heller att följa oss på Snapchat, denna veckan är det jag som snapar! Vi heter @lundastudent där också.

Ha en fin helg! / Cecilia

september 26, 2019