Varför ska du välja Lunds universitet?

Hej allihopa, hoppas att ni mår allra bäst!

Många av er har förmodligen sökt till oss och väntar ivrigt på era antagningsbesked. Just därför ville jag lite kvickt påminna er om varför Lunds universitet kan passa för dig!

1.) Vi är ett av världens 100 högst rankade universitet och ett av Europas ledande universitet med anor från 1666.

2.) Vi har en massa olika program, nämligen 270 av dem. Dessutom har vi 1300 fristående kurser, så man kan verkligen välja sig fram till det ämne som passar en bäst!

3.) Lund är en sann studentstad med ca 40 000 studenter. Staden är rätt så kompakt, så man har cykelavstånd till allt, och nästan alla fakulteterna ligger ungefär 15 min ifrån varandra.

4.) Just eftersom att vi är en studentstad, så finns det en massa olika grejer för studenter att göra, allt från; radio, teater, kör, sport, orkestrar & mycket annat. Om man känner att man inte kan finna det som intresserar en i detta massiva utbud, så finns det plats och möjlighet att starta upp en verksamhet för sitt egna intresse.

5.) Om du känner att du mår dåligt eller att studietiden inte blev som du tänkte dig, kan du alltid vända dig till studievägledarna, studenthälsan och studieverkstaden som alltid kommer att hjälpa dig på vägen till att må bättre. Dessutom kan man vända sig till karriär- och alumnsverksamhetet för att få tips om hur man bör gå tillväga för att finna sitt drömjobb eller att veta hur man ska starta sin karriär på bästa möjliga sätt.

6.) Lunds universitet är ett universitet som präglas av framstående forskning som också ger högaktuell kunskap i utbildningarna. Några riktigt häftiga och viktiga upptäckter har också upptäckts vid Lunds universitet, dessa är några av dem;

(2015) Modem till uppkopplade prylar
(2013) Öppen och alternativ karttjänst
(2012) Världens mest vatteneffektiva dusch
(2009) Behandling av havandeskapsförgiftning
(2005) Hövding – den osynliga cykelhjälmen
(1997) Precise Biometrics – fingeravtrycksläsaren
(1995) Bluetooth
(1990) Oatly
(1967) Nicorette
(1953) Ultraljudsdiagnostik
(1946) Den konstgjorda njuren
(1926) Första respiratorn
(1887 Rydbergs konstant
(1707) Friskgörande vatten

7.) De flesta program möjliggör utlandsstudier och praktik. Lunds universitet har utbyte med 520 universitet i över 70 länder. Studierna räknas in i examen, och CSN beviljar studiemedel. Grymt!

8.) Boende går alltid att finna, på ett sätt eller ett annat. Om man har svårt att finna bostad i Lund, kan man kika på Malmö (15 min med tåg) och Helsingborg (ca 40 min). Dessutom ska man kolla på nationer. Vi har 13 nationer som erbjuder jobb och bostad. En fantastisk möjlighet att stifta bekantskap och känna på hur det är att vara student.

9.) Det händer alltid något spännande i Lund. Från traditionella baler, till en fullspäckad Valborg, till tandemstaffett, till de olika spexerna, och till Lundkarnevalen – Lund är aldrig en tråkig plats att bo på.

10.) För att vi bryr oss om att du ska få en givande utbildning tillsammans med ett fantastiskt roligt och spännande studentliv som kommer att vara den bästa perioden i ditt liv!

Lycka till!
/Ismar