Varför fastna i valet och kvalet?

Hur har ni haft det i veckan? Har ni passat på att unna er en nygräddad semla som en belöning efter veckans plugginsats? Jag firade i alla fall att hemtentan blev klar! Äntligen! Nu är det ”bara” masteruppsatsen kvar ;D

Vad blir nästa steg?

Att befinna mig i slutet på min utbildning väcker många känslor inombords. Det fina med att läsa en bred utbildning inom samhällsvetenskap som min t.ex. i Asienstudier är att många dörrar står öppna och att möjligheterna är oändliga när examenstiden nalkas. Men det är också denna frihet och valmöjlighet som lätt kan bli överväldigande. Jag är dessutom väldigt öppen inför att flytta utomlands (igen) och då har jag helt plötsligt hela världens arbetsmarknad framför mina fötter som öppnar sig likt ett hav utan horisont.

11393044_10152800030472047_7565828155272468781_nVad ska jag ”bli”? Vad ska jag jobba med och var?? Är några av de frågor som ekar i huvudet. Det är kanske samma frågor som du ofrivilligt måste lyssna på när du står i bussen, i matkön, eller frågor som studsar fram och tillbaka i ditt huvud när du stirrar upp i taket hemma i ditt sovrum. Det jag kan lova dig är att du inte är ensam. Hur kommer livet att se ut efter studenten? Efter sabbatsåret? Nästa höst? Nästa år? Jag tror att makten att kunna välja fritt gör att vi konstant ifrågasätter och vänder och vrider på alla argument bakom alla tänkbara beslut. Men som både George och Elin skriver i sina inlägg, kan det hända mycket under resans gång: innan, under tiden och efter ”valen”.

Är det ”nu eller aldrig”?

Ansökningen till kurser och program senast 15 april kan bli en fantastisk chans att kliva in i en ny etapp i ditt liv och jag tycker att alla ska ta vara på, och ägna tid och eftertanke åt vilka möjligheter som finns. Men med det sagt, innebär det inte att du måste välja ”rätt” för du kan aldrig veta vad som känns rätt för dig utan att du har fått uppleva det fullt ut. Med det menar jag att studentlivet i Lund kan ge nya idéer eftersom du konstant har kontakt med likasinnade och totalt oliksinnade personer! Jag har blivit överraskad av mig själv många gånger och fått lära känna och se sidor som jag trodde att jag inte hade. Att studera i Lund för mig har inte bara handlat om att lära mig nya saker utan har varit mer som en process där jag har fått växa. På utbildningsmässorna brukar jag försöka att förmedla att det egentligen inte handlar om att ”pricka rätt” från första början eftersom det handlar om personlig utveckling. Alla kan ändra sig och program består ändå utav kurser, och det är möjligt att kombinera kurser till olika examen vilket du kan kontakta studievägledningen och fråga mer om.

”Det kan alltså aldrig gå fel vad du än väljer. Trivs du inte kan du alltid byta och testa på något helt annat.”

Dessa ord försöker jag stilla mitt envisa sinne med, för hur ska jag veta att jag trivs med något om jag inte har gett det en chans? Samma råd skulle jag vilja ge till er som funderar på vad ni vill göra den närmsta framtiden. Om ni dessutom är nyfikna på hur det ser ut i Lund kan ni komma hit under Öppet hus den 12 mars och gå vår stadsrunda ”lundarundan” för att se er omkring.

1397931_10151662945647047_593556004_oTa möjligheterna med ro 🙂

/Josefine