Vår, vår och mera vår!

Halloj!

I skrivande stund lyser solen på Lunds gator och temperaturen lämnar knappt mer att önska av ett vårdväder på Skånemanér. Att det igår var nollgradigt och snöade lämnar vi därhän.

Våren är en fantastisk tid, kanske till och med den mest fantastiska, i Lund. I samma takt som magnolian(som är typiskt för Lund) blommar staden ut och börjar återigen andas energi  och studentikos innovation. Stadsparken fylls av entusiatiska studenter och andra Lundabor som alla förenas i ett symboliskt “våren-är-på-väg-häng”.

Det händer otroligt mycket kul i Lund under vårterminen. Av alla tänkbara evenemang har jag valt ut tre stycken som jag särskilt vill rekommendera. Möjligheten att ta ett avbrott från det man annars sysselsätter sig med och spendera 36 timmar med att cykla tandemcykel från Göteborg till Lund, alternativt vara en av de 40 000 som spenderar en morgon och dag i stadsparken eller för den delen sticka ut på strandhäng på Lomma strand, finns nog ingen annan stans. Passa därför på och gör allt detta – oförglömliga minnen skapas och nya bekantskaper sluts.

Ett valborgsfirande i Lund - kanske det mest symboliska som finns för staden?
Ett valborgsfirande i Lund – kanske det mest symboliska som finns för staden?
Tandemstaffetten som går mellan Göteborg och Lund sker normalt sett i början på Maj.  Källa: Lundagård
Källa: Lundagård
Att sticka ut till Lomma(ca 25 min med cykel på bra cykelvägar) när temperaturen går upp är en härlig sysselsättning. Den mängd folk som återfinns på bilden får man nog vänta tills augusti för att beskåda dock.

På lördag är det öppet hus på AF-borgen i Lund. Ta chansen att komma och titta på vilket fantastiskt universitet det är och vilken stad det ligger i – och visualisera dig själv som en deltagare i en av alla de trevliga vår-arrangemangen.

Må väl!

/Johan