Vanliga frågor om att plugga i Lund

Tänkte att jag idag ska försöka svara på många av de frågor som är vanliga att man funderar på när man kikar på att börja plugga i Lund.

Vad är det sämsta/bästa med Lunds universitet:
Det bästa med Lund tycker jag är det rika studenlivet och alla människor som man träffar! Sen gillar jag även de olika utbildingsmöjligheterna som finns, samt att den faktiska utbildningen håller hög kvalite. Lund är även en superfin stad och en riktig bonus är att man kan cykla överallt på typ 15 minuter, vilket är enormt smidigt!

Universitetsbiblioteket en kväll efter jag pluggat färdigt i höstas

Vad är det sämsta och bästa med lokalerna:
Det varierar väldigt mycket på i vilka lokaler man hänger i, eftersom att universitet är stort och det finns många byggnader. Jag hänger absolut mest på ekonomihögskolan, där vi har vårt egna bibliotek men även en LUSEM learninghub, där det finns bra studieplatser och lite grupprum. Just LUSEM learning hub är väldigt nyrenoverat och fräscht, vilket absolut är bland det bästa.
Det sämsta skulle jag vilja säga är att exempelvis Matteannexet har rätt stora föreläsningssalar som kan bli rätt kalla under vintern. Men det är ju bara att klä sig efter det så är det inga problem. Min standard på de föreläsningarna är typ alltid hoodie och en väst.

Privatekonomin som student:
Man kan ju ta CSN, vilket inte är super mycket, men jag brukar klara mig rätt bra på det. Dock jobbar jag extra för att ha pengar till lite mer roligt och resor och sådär. Men för att få CSN att räcka lite mer brukar jag tänka på att göra kaffe hemma och ta med mig, samt att göra matlådor inför varje vecka, när jag ska göra matlådor brukar jag scanna matvarubutiken på extrapriser och sen välja maträtt efter det.

Mina matlådor inför en vecka!

Om skolan har goda resurser för utbildning:
Vi har många engagerade och duktiga lärare, varav många forskar innan ämnena som de föreläser om, vilket gör det väldigt givande och intressant

Jag vet inte vad jag ska läsa:
Att välja är svårt, men allting löser sig! När jag skulle välja så skrollade jag igenom antagning.se flertalet gånger och lusläste alla informationssidor om de program jag var intresserad av. Jag fokuserade mycket på vad jag är bra på, samt vad jag finner intressant. Jag ville utbilda mig inom något jag kommer tycka är roligt länge. Skulle det inte bli rätt, så går det alltid att ångra sig och byta senare. Rekommenderar er starkt att kika igenom antagning.se lista med utbildningar och program och sedan läsa på om programmet eller kurserna som intresserar dig och läsa mer specifikt om dem på deras respektive hemsida.

Är det svårt att få boende i Lund? Hur gör man?
Det stämmer till viss del, många har problem vid terminsstarten, men det löser sig alltid. Ett tips är att kika in här; där det finns massor av tips. Jag personligen köpte lägenhet men annars för att komma in på bostads marknaden i Lund vill jag rekommendera dig att kika på nationers korridorer, AF bostäders kö och Facebook grupper om boenden i Lund. Jag tror det viktiga är att vara ute i god tid, samt att våga tacka ja till de små, kanske inte flashigaste erbjudanden, för att sedan leta efter bättre när man väl är på plats.

Jag är orolig för att mina betyg inte räcker. Kommer jag komma in?
Förutom att söka in med dina gymnasiebetyg så kan du även söka genom folkhögskolebetyg (om du har läst på folkhögskolan) eller ditt resultat på högskoleprovet. Mitt bästa tips för att öka dina chanser att komma in är att skriva högskoleprovet!

Har man lite andra funderingar på om hur studentlivet samt vad nationer är, har vi en livesändning, nu på söndag den 20 Mars 2022 på vår instagram: lundsuniversitet! Så ni är välkomna in att hänga med oss där så kommer studenterna Fridmer och Natalie svara på era frågor!

Summa kardemumman, här av vi svaren på några av de frågorna som är vanligt förekommande, men som även jag hade innan jag började plugga!

Allt gott,
Carolina, student